Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo gezond is een avocado (maar eet ze wel met mate)

avocado-gezond.jpg

Avocado op toast, sushi met avocado en zelfs avocado’s in cheesecake of ijs. Het mag duidelijk zijn: wij lusten er wel pap van. En naast dat een avocado lekker is, zijn ze ook nog eens heel gezond. Toch? We zochten het voor je uit.  

Terwijl je van veel groente ‘onbeperkte’ hoeveelheden kan eten, moet je met avocado’s iets meer oppassen. Vooral als je aan de lijn bent.

Goede voedingsstoffen

Er is al heel wat geschreven over avocado’s in de laatste jaren, en eigenlijk weten we dus al wel dat avocado’s goed voor je zijn. Zo zorgen ze voor een mooiere huid en kunnen ze ons door het stofje Avocatin B helpen om diabetes type 2 tegen te gaan. Daarnaast zit de vrucht onder andere boordevol voedingsvezels die goed zijn voor je spijsvertering en B-vitaminen die je bloedcellen in goede conditie houden. Tot slot bevat het kalium, wat je bloeddruk weer kan verlagen.

Vetten in avocado

Je hebt vast al wel eens gehoord dat avocado’s een goede bron zijn van gezonde, onverzadigde vetten. Het gaat namelijk om Omega-9, dat in de categorie oliezuren valt samen met onder andere olijfolie, vette vis en noten. Die soorten vet hebben een positieve invloed op je cholesterol, je bloedsuikerspiegel en je huid. Hoewel die vetten gezond zijn, mag je er niet te veel van eten. De World Health Organisation raadt aan om zo’n zestig gram vet te eten, waarvan het grootste gedeelte moet bestaan uit onverzadigde vetten.

Lees ook: Waarom je de schil van een avocado altijd eerst moet wassen

Gezond, maar met mate

Doordat een avocado veel vet bevat, is de vrucht ook een stuk hoger in calorieën dan andere soorten groente en fruit. Eén middelgrote avocado bevat volgens het Voedingscentrum ongeveer 360 kcal en ook zo’n 35 gram vet. Als je dagelijks één avocado eet, is het lastig om met alle andere voedingsmiddelen die je eet (denk aan olie, boter, vlees) binnen de zestig gram vet te blijven. Zeker als je aan de lijn doet, is het dus verstandig om niet meer dan een halve avocado per dag te eten. Geniet dus vooral lekker van je avocado, maar doe dat wel met mate.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock, Men’s Health, World Health Organization
Beeld | iStock

Ook interessant