Gezondheid

Is het eten van appelstroop een goede manier om ijzer binnen te krijgen?

is-het-eten-van-appelstroop-een-goede-manier-om-ijzer-binnen-te-krijgen.jpg

Er wordt wel gezegd dat appelstroop gezond is, omdat er veel ijzer in zit. Maar in appels zit nauwelijks ijzer. Dus wat zit er dán in appelstroop? En is het wel echt zo gezond? 

Het klopt wel dat appelstroop veel ijzer bevat. Maar dit komt niet van de appels, maar van het suikerbietensap dat in appelstroop is verwerkt. Soms zit er zelfs bijna geen appel in appelstroop!

Meer suikerbieten dan appels

Tegenwoordig zijn de meeste appelstropen namelijk ‘rinse’ appelstropen. Deze worden gemaakt van appels en het sap van suikerbieten (beetwortelsap). De verhouding is meestal zeventig procent suikerbietensap en dertig procent appelsap. Suikerbietensap is goedkoper en smaakt zoeter, daarom gebruiken fabrikanten het graag. Ook zit er standaard veel suiker in: rinse appelstroop bevat 55 tot 70 procent suiker. Met een broodje appelstroop krijg je ongeveer drie suikerklontjes binnen.

Hoeveel ijzer in appelstroop?

Het ijzer dat in appelstroop zit, komt dus niet van de appels, maar van de suikerbieten. In appels zit nauwelijks ijzer. In appelstroop zit zo’n 13 mg ijzer per 100 gram. Op een boterham smeer je ongeveer 20 gram appelstroop, dus 2,5 mg ijzer. Een vrouw die nog menstrueert heeft 16 mg per dag nodig, na de menopauze is dat nog 11 mg.

Haal je ijzer liever uit iets anders

Om aan je ijzer te komen, helpt stroop wel. Als je verder gezond eet, is het ook prima om elke dag een bammetje met appelstroop of ander zoets te beleggen. Maar het is gezonder om je ijzer uit producten te halen die niet voor meer dan de helft uit suiker bestaan. Denk aan vlees, donkergroene groente zoals spinazie en boerenkool, peulvruchten (zoals linzen), volkorenbrood en noten. Met 200 gram spinazie krijg je bijvoorbeeld al 4,8 mg ijzer binnen (plus vezels en andere gezonde voedingsstoffen). En wist je dat een portie mosselen bijna drie keer zoveel ijzer levert als een stukje biefstuk?

Vitamine C helpt bij opname

Het soort ijzer dat in appelstroop zit is non-heemijzer. Je lichaam kan dit minder goed opnemen dan heemijzer, dat alleen in dierlijke producten zit. Tip: neem iets met veel vitamine C erbij als je stroop of andere voedingsmiddelen met ijzer eet. Bijvoorbeeld een kiwi, een schaaltje aardbeien of een sinaasappel. De vitamine C zorgt ervoor dat het ijzer beter wordt opgenomen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Vitamine Informatie Bureau, Voedingscentrum, Voedingswaardetabel.nl
Foto | iStock

Ook interessant