Gezondheid

7x waarom je vaker appels zou moeten eten

appels-zijn-gezond-7x-waarom-je-ze-vaker-zou-moeten-eten.jpg

Vind jij appels ook zo lekker? Dan ben je niet de enige. Appels zijn het meest gegeten stuk fruit van Nederland. Vooral in de maanden september en oktober is de appel extra populair. Dit zijn namelijk dé ideale maanden om dit tussendoortje mee te pakken uit de supermarkt omdat dit de oogstperiode van de appel is. En dan zijn appels ook nog eens hartstikke gezond.

De gezondheidsvoordelen van dit stukje fruit zetten we hier op een rijtje.

1. Ze helpen bij gezonde bloedsuikerspiegel

Appels bevatten 2,5 gram vezels per stuk. Deze zijn nodig om de bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Ook is er een fermenteerbare vezel in appels te vinden: pectine. Deze dient als pro-biotica en beïnvloedt de groei van goede bacteriën. Deze zijn essentieel voor een goed immuunsysteem, een goede stoelgang en gezonde darmen.

2. Appels zijn gezond én caloriearm

Als je voor een snack wil gaan die laag scoort op het aantal calorieën, dan is een appel the way to go. Dit stuk fruit bevat namelijk 80 calorieën. Een kleine appel bevat er zelfs maar 55. Mocht je voor een wat grotere gaan, kom je ongeveer op 111. Dat is alsnog een stuk lager dan het aantal in wat andere tussendoortjes.

3. Ze verbeteren concentratie en geheugen

De hoeveelheid acetylcholine die zich in de hersenen bevindt wordt verhoogd door het eten van appels. Acetylcholine is een neurotransmitter die bekend staat om het bevorderen van focus en geheugen. Dit maakt de appel een perfect tussendoortje voor wanneer je je wil concentreren.

Lees ook: Dít dieet is al meerdere keren verkozen tot gezondste eetpatroon

4. Appels helpen tegen ontstekingen

Vooral de schil van de appel bevat een hoge dosis quercetine, een van de krachtigste natuurlijke antioxidanten. Deze antioxidant staat erom bekend dat hij ontstekingen tegengaat. Probeer je appel dus vooral met schil te nuttigen. De schil bevat ook veel vezels en ursolzuur. Dit laatste heeft een positief effect op je spieren en stimuleert daarmee ook de vetverbranding.

5. Ze zijn goed voor je immuunsysteem

Dat vitamine C goed voor je immuunsysteem is, hoeven we je vast niet meer uit te leggen. Met het eten van een appel zit je al op 11,5 procent van je dagelijkse behoefte vitamine C. Ook hiervoor geldt dat vooral de schil een bron van deze vitamine is, dus schil deze vooral niet! Vooral in de koudere periode kan je immuunsysteem wel een boost gebruiken.

6. Appels kunnen astma helpen voorkomen

Deze lijkt misschien vergezocht, maar toch is het wel zo. Appels zijn rijk aan polyfenolen. Deze bijzondere stoffen hebben het vermogen luchtwegen te zuiveren. Daarom kunnen appels helpen bij klachten aan luchtwegen van buitenaf, zoals huisstof. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de University of California dat wanneer men elke dag een appel eet, dit de longfunctie kan verbeteren én de kans op het krijgen van astma kan verkleinen.

Lees ook: Ken je déze gezondheidsvoordelen van hazelnoten al?

7. Ze verlagen het risico op hartziektes

Uit verschillende studies blijkt dat de consumptie van appels leidt tot een lager risico op hartziektes. Dit komt omdat het fruit helpt het cholesterolniveau te verlagen. Appels bevatten veel oplosbare vezels die dit stimuleren. Ook door de eerder genoemde polyfenolen wordt de bloeddruk verlaagd. Dit komt door het aantal antioxidanten die het bevat.

Kortom: probeer vooral nu regelmatig een appel te eten. Het fruit is gezond, lekker én portemonnee-vriendelijk.

Bron | Women’s Health, Huffington Post, Puur Figuur, Mijngezondheidsgids
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Margriet 39 ligt nu in de winkel!Met deze week: de nieuwste modetrends voor dit najaar, een dossier over lang en gelukkig leven, een interview met schrijver Kluun en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant