Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Antibiotica in ons vlees: feit of fabel?

welk-risico-heeft-het-eten-van-vlees-op-antibioticaresistentie.jpg

Dieren zoals runderen en varkens kunnen, om allerlei redenen, antibiotica krijgen. Betekent dat dan ook dat het in onze varkenshaas, gehaktbal en andere vleesproducten zit? 

Die kans is vrijwel nihil, aldus het Voedingscentrum. Strenge Europese wetgeving zorgt ervoor dat er (vrijwel) geen resten van antibiotica meer aanwezig zijn in levensmiddelen zoals vlees, melk en eieren.

Wachttijd voor vlees

Er is een wachttijd ingesteld: als dieren antibiotica hebben gekregen, mogen ze niet worden geslacht tot de wachttijd voorbij is. Hun vlees en andere producten mogen niet worden verkocht. Na de wachttijd zijn er praktisch geen resten antibiotica in vlees, vis, eieren of melk meer te vinden.

Controles op antibiotica

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert steekproefsgewijs of er onverhoopt toch resten antibiotica in vlees, vis, eieren en melk voorkomen en of die eventuele resten niet de wettelijk bepaalde, maximale hoeveelheid overschrijden. In Nederland komen nauwelijks overschrijdingen voor.

Plantaardiger eten wel beter

Dat neemt niet weg dat het voor je gezondheid – ook voor het milieu en je gewicht trouwens – geen kwaad kan om wat minder vlees te eten. Een eetpatroon met minder vlees en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Vooral rood vlees, zoals rund- en varkensvlees, en bewerkt vlees, zoals vleeswaren, kun je maar beter met mate eten, omdat het de kans op onder andere darmkanker vergroot. Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees. Ter vergelijking: een schouderkarbonade weegt gemiddeld zo’n 150 gram.

Foto | iStock

Ook interessant