Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Angst voor sporten: als een work-out alleen maar voor extra stress zorgt

angst-voor-sporten-als-een-workout-alleen-maar-voor-extra-stress-zorgt.jpg

Hoe weinig zin je er ook in hebt: de meeste mensen voelen zich na het sporten fitter, hebben minder stress en zijn trots op het feit dat ze het gedaan hebben. Maar dat blijkt niet voor iedereen te gelden: sommige mensen voelen zich juist opgejaagd en gestrest tijdens en na een flinke work-out. Zó erg dat ze zelfs angst voor sporten opbouwen.

Het klinkt misschien als een slechte smoes als je niet naar de sportschool wilt, maar het is een serieus probleem waar sommige mensen mee kampen.

Angst voor sporten

Sporten zorgt bij de meeste van ons voor een ontspannen gevoel, vooral door de aanmaak van het gelukshormoon endorfine. Het is dan ook niet zo gek dat sporten regelmatig genoemd wordt als dé manier om zowel fysiek als mentaal in shape te blijven. Maar niet voor iedereen geldt dat. Sommige mensen hebben niet alleen een aversie tegen sport, maar krijgen al zweethanden als ze alleen al denken aan de sportschool.

Mensen die regelmatig paniekaanvallen hebben gehad, krijgen volgens psychotherapeut Sepideh Saremi bijvoorbeeld vaak last van zo’n angst voor het sporten. Dat komt doordat de fysieke veranderingen in je lijf wanneer je sport – kortademigheid, een snel kloppend hart, zweten – lijken op die van een paniekaanval, vertelt ze aan Well + Good. Daardoor komen vervelende herinneringen en angsten uit het verleden weer bovendrijven, en voelen ze zich dus alleen maar slechter tijdens en na een een work-out.

Lees ook: Déze sport past het beste bij jouw sterrenbeeld

Natuurlijke reactie

Eigenlijk gaat het hier om een natuurlijke reactie van het lichaam. Je lichaam onthoudt – net als je hersenen – bepaalde symptomen die je eerder gehad hebt. Dat komt omdat alles in het menselijk lichaam met elkaar in verbinding staat. Het evenwichtsorgaan in je oor helpt je bij bewegen en staat in nauw contact met het limbisch systeem in je hersenen. Dat limbisch systeem heeft de controle over je vecht- en vluchtmodus, je emotionele reacties en je geheugen. Wanneer je hardloopt of een flinke High Intensity Training (HIIT) volgt, schakelt je lichaam over op een soort vluchtmodus: je wilt zo snel mogelijk bewegen.

Maar je hersenen begrijpen niet goed dat je dat doet om te sporten, en niet omdat je middenin een echte panieksituatie zit. Als je gevoelig bent voor paniekaanvallen of angstige gedachten, kunnen die daarom dus ook flink de kop opsteken tijdens jouw sportles. Als je meerdere keren zo’n paniekgevoel hebt gekregen tijdens de les, is het niet zo verrassend dat je een angst ontwikkelt om weer te gaan sporten.

Oplossingen

Voel je tijdens het sporten paniek opkomen? Luister dan naar muziek of zet een podcast aan om wat meer te ontspannen. Zo zijn je hersenen niet alleen bezig met sporten en heb je wat afleiding. Met iemand sporten die je kent, helpt ook. Zo weet je zeker dat áls er iets gebeurt, je niet alleen bent. Ook is het slim om niet direct te beginnen met een intensieve work-out, maar eerst te kiezen voor iets waarbij je hartslag iets minder oploopt. Denk bijvoorbeeld aan yoga of pilates; daarbij leer je ook direct om rustig te ademen en te ontspannen. Als dat een tijdje goed blijft gaan, kun je altijd sporten met een hogere intensiteit proberen.

Als je last hebt van angst wanneer je wilt sporten en het je echt tegenhoudt, is het verstandig om met je huisarts of een psycholoog te praten over dit probleem en eventuele onderliggende oorzaken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Well + Good
Beeld | iStock

Margriet 33 ligt in de winkel! In dit nummer staat een exclusief interview met schrijfster Lucinda Riley (van de 7 zussen), een dossier overgewicht kwijtraken, 31 tips voor een gelukkige zomer en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant