Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 6 gezondheidsvoordelen van andijvie kende je vast nog niet

andijvie-margriet.jpg

Het is weer stamppottentijd! Boerenkool, hutspot en natuurlijk andijvie. Deze laatste groente hoef je niet alleen in een stamppot te eten, je kunt er ook een lekkere salade van maken. Lekker veelzijdig dus, maar ook nog eens hartstikke gezond, die andijvie.

 Wist je bijvoorbeeld dat deze groente kan zorgen voor een stralende huid?

Verschillende soorten

In Nederland zijn er twee verschillende soorten andijvie. De gewone en de gekrulde variant, ook wel frisée genoemd. Andijvie kan op veel verschillende manieren klaargemaakt worden; rauw, gekookt, gebakken of natuurlijk in de stamppot. Deze groente is vers of bevroren te krijgen. Omdat hij geen lange houdbaarheidsdatum heeft, kan het lonen voor de bevroren variant te kiezen. Het is wel zo dat deze minder voedingsstoffen bevatten. Daarnaast heeft deze superfood ook nog de volgende zes gezondheidsvoordelen:

1. Andijvie zorgt voor sterke botten

Andijvie is rijk aan calcium en magnesium. Het is vast geen verrassing voor je dat calcium bijdraagt aan gezonde botten, maar wist je dat het ook een goede werking van onze zenuwen en spieren bevordert? Daarbij is magnesium goed voor de botopbouw en de vorming en werking van onze spieren.

2. Het helpt een gezonde stoelgang

Andijvie bevat gezonde vezels. Wanneer je deze groente regelmatig eet, is dit gezond voor je darmflora. De voedingsstoffen worden dan goed opgenomen en de gifstoffen sneller afgevoerd.

3. Het is goed voor de bloeddruk

Andijvie is rijk aan nitraat. Dit stofje staat erom bekend een positief effect te hebben op de bloeddruk. Ook het mineraal kalium, wat een rol speelt bij de bloeddruk en vochtbalans, is aanwezig in andijvie. Daarbij bevat het ook veel vitamine K, wat goed is voor de bloedstolling. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je sneller van wondjes geneest, maar verlaagt ook het risico op hart-en vaatziekten. Vitamine K draagt daarnaast bij aan gezonde en sterke botten.

Lees ook:
5 gezondheidsvoordelen van boerenkool waardoor je het vaker wilt eten

4. Andijvie is goed voor je ogen

Ook vitamine A is rijkelijk aanwezig in andijvie. Deze vitamine draagt bij aan gezonde ogen. Zo voorkomt het nachtblindheid en netvliesdegeneratie. Daarnaast draagt vitamine A bij aan het gezond houden van je afweersysteem, hart, huid en haar.

5. Het is goed voor je huid

De eerder benoemde vitamine A zorgt ervoor dat je huid straalt. Dat komt, omdat deze de celvernieuwing stimuleert en er daardoor voor zorgt dat er nieuwe cellen gevormd worden.

6. Het boost je immuunsysteem

Andijvie bevat veel anti-oxidanten. Deze staan erom bekend dat ze goed zijn voor je immuunsysteem. Ze kunnen de reacties die bacteriën in je lichaam veroorzaken tegengaan en de bacteriën doen verdwijnen, zodat je niet ziek wordt. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Gezondheidsnet.nl, Keukenliefde.nl, Mensenengezondheids.infonu.nl, Gezondnu.nl, Groentegroente.nl, Skinnylove.be
Beeld | Getty Images


Margriet 51 ligt nu in de winkel! Met deze week: kerstversiering van papier maken, een sterk sociaal netwerk opbouwen, december zónder extra kilo’s, een interview met Trijntje Oosterhuis en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant