Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Altijd moe? Déze items in je huis kunnen de oorzaak zijn

items-maken-je-moe.jpg

Zo vervelend: je slaapt genoeg en toch ben je altijd moe. Hoe kan dat toch? De oorzaak ligt vaak dichterbij dan je denkt…

Verschillende items in je huis kunnen ervoor zorgen dat je niet goed uitrust. Zelfs de kleinste details kunnen invloed hebben op hoe je je voelt. Wij zetten de tien belangrijkste oorzaken op een rij:

1.    Rommel

Onderzoek van Princeton University Neuroscience Institute heeft aangetoond dat een rommelige, ongeorganiseerde omgeving energie uit je trekt door stress. Hierdoor raak je op den duur uitgeput. Het huishouden van Jan Steen is dus niet zo bevorderlijk voor je rust, tijd om je huis op te ruimen!

2.    Blauwe muren

Hoewel uit het onderzoek van Travelode bleek dat de kleur blauw een goede nachtrust stimuleert, is het in de rest van je huis niet zo’n goed idee. De kleur blauw zorgt ervoor dat je hartslag en bloeddruk daalt en dat maakt je slaperig. In de slaapkamer is het dus perfect, maar daar buiten niet zo.

3.    Televisie en tablet

Deze apparaten stralen blauwe golflengten uit, die de productie van het slaaphormoon melatonine in je hersenen onderdrukken. Het gevolg hiervan is dat je korter én minder diep slaapt, waardoor je de volgende dag vermoeider bent. Die ene film voor het slapen moeten we dus toch maar even op een ander moment kijken.

4.    Koffiezetapparaat

Hoewel we niet de dag kunnen beginnen zonder een hemels bakje koffie, zorgt het er in de middag of avond voor dat je al tijdens het avondeten in slaap dommelt. Cafeïne werkt tot op zekere hoogte stimulerend, waarna het effect afzwakt. Later op de dag zul je je dan ook minder goed voelen.

5.    Nachtmutsje

Een glaasje wijn voor het slapen, heerlijk. Toch wordt de kwaliteit van je slaap na een glas alcohol minder (lees: een rusteloze nacht, waarin je meerdere keren wakker wordt). De volgende ochtend ben je je bed niet uit te branden en heb je stiekem spijt. Toch maar een kopje thee?

6.    Lavendelkaars

Lavendel. Een rustgevende geur. Toch kan het je juist heel moe maken. Psychologen van Wesleyan University ontdekten dat de geur van lavendel voor het slapen, zorgen voor een betere nachtrust. De lavendelkaars hoeft dus niet de deur uit, maar we raden wel aan om hem alleen als slaapritueel te gebruiken.

7.    Je favoriete junkfood

Hoe lekker het ook is, misschien is die zak chips ’s avonds op de bank toch niet zo’n goed idee. Voedsel vol met eenvoudige koolhydraten en suiker zorgen voor meerdere suikerpieken, die worden gevolgd door sterke dalingen. Dit zorgt ervoor dat je je na een tijdje erg moe voelt.

8.    Lage verwarming

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat je het beste kunt slapen wanneer het vrij koel is in je kamer. Met vrij koel bedoelen we tussen de vijftien en twintig graden. Het gevolg hiervan is dat wanneer je huis lekker koel is, je meer zin hebt om naar bed te gaan, dan te beginnen aan je drukke dag.

9.    Mobiele telefoon

Hij is zó verslavend: je mobiele telefoon. Onderzoek van de National Sleep Foundation wees uit dat veel mensen ’s nachts wakker worden van een appje, email of belletje. Deze verstoorde slaap zorgt ervoor dat je de dag erna een zwak gevoel hebt. Je telefoon ’s nachts op stil zetten is dus toch een beter idee.

10.      Geen daglicht

Onderzoek heeft aangetoond dat natuurlijk licht ervoor zorgt dat je je overdag uitgerust voelt en ’s nachts beter kunt slapen. Bij dit onderzoek werden mensen gevolgd in een kantoor zonder ramen en mensen die werken in een kantoor mét ramen. De mensen die werden blootgesteld aan daglicht sliepen gemiddeld 46 minuten langer per nacht dan de mensen zonder ramen in het kantoor. Dus, let the sun shine!

Bron: Cosmopolitan
Beeld: iStock

 

Ook interessant