Gezondheid

Altijd een moe gevoel? Dit zijn 5 mogelijke oorzaken

moe-oorzaken-margriet.jpg

Wanneer je een paar uur slaap hebt gemist, is het niet zo gek dat je je wat minder fit voelt. Maar voel je je constant moe, ook wanneer je genoeg slaapt, dan is er misschien meer aan de hand.

Je energiepeil wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid slaap die je krijgt, maar ook door deze vijf dingen.

1. Onvoldoende ijzer

IJzer is onmisbaar in je lichaam, omdat het ervoor zorgt dat je cellen en spieren genoeg zuurstof binnenkrijgen. Krijgen ze dat niet, dan verzwakken ze en word je moe. Een tekort aan ijzer resulteert vaak in een sloom, zwak, geïrriteerd gevoel. Ook kun je je minder goed concentreren. Voedselwaren die veel ijzer bevatten, zijn onder andere eieren, tofu, bonen en noten.

2. Moe van rommel

Je brein kan mentaal uitgeput raken wanneer er te veel rommel in je omgeving ligt. Hoe meer spullen er binnen je zichtveld liggen, hoe moeilijker het voor je hersenen is om ze weg te ‘filteren’. Daar word je na een tijdje ontzettend moe van. Het kan dus helpen om bijvoorbeeld op je werk je bureau schoon en netjes te houden.

3. Bed uit

Blijf je liever een uurtje langer in bed liggen, in plaats van dat je je naar de sportschool begeeft? Dat kan een averechts effect hebben. Onderzoekers van de universiteit van Georgia ontdekten dat een milde work-out van twintig minuten, meer energie geeft dan twintig minuten stilzitten. Toch maar even doorzetten, dus.

4. Te lang slapen

Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar het maakt echt een verschil. Wanneer je in een nacht heel veel slaapt, zal de kwaliteit van je slaap de nacht erna achteruitgaan. En het is de kwaliteit waar het om draait, niet het aantal uren. Wanneer je het gevoel hebt dat je extra vermoeid bent, probeer je dan een aantal dagen aan je normale aantal uren slaap te houden. Dan zit je zo weer in je oude ritme en zul je je al snel uitgeruster voelen.

5. Eet je energiek

We hebben eten nodig, omdat we daar energie uit halen. Eet je niet genoeg, dan krijg je dus niet genoeg energie binnen en word je moe. Best logisch, toch? Sla dus geen maaltijden over en stel ze ook niet uit, omdat je nog even snel een deadline wilt halen. Je zult echt beter presteren wanneer je eerst iets hebt gegeten.

Met dit wake-uplight word je frisser, makkelijker en energieker wakker. Nu met korting in de Margriet Shop

 

 

Bron | Purewow.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant