Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Altijd honger? Dit zijn tien mogelijke oorzaken van snacktrek

portrait-of-beautiful-emotional-charming-attractive-sweet-toothy-woman-sitting-on-sofa-in-living-room-holding-plate-of-donuts-and-macaroons-looking-exciting-satisfied.jpg

Heb je een uurtje geleden uitgebreid gegeten en voel je het geknor in je maag alweer opkomen? Dan probeert je lichaam je waarschijnlijk iets te vertellen.

Misschien zijn je constante hongergevoel en je drang om te snacken wel aan een van deze tien oorzaken toe te schrijven.

Je bent uitgedroogd

We schreven al eerder over signalen die aangeven dat je meer water moet drinken. Een van die signalen is een hongerig gevoel. Wanneer je uitgedroogd bent, hebben je hersenen moeite om honger van dorst te onderscheiden en kunnen ze het verkeerde signaal afgeven. Drink, de volgende keer dat je maag begint te knorren, eerst een groot glas water.

Het komt door de alcohol

Normaal gesproken geeft je brein signalen aan je lichaam door, wanneer je genoeg hebt gegeten. Alcohol onderbreekt die signalen, waardoor je hersenen tegenovergestelde signalen gaat uitzenden. Je lichaam ‘denkt’ dan dat je hartstikke honger hebt en meer calorieën nodig hebt. Blijf na een avond met iets te veel wijn dus gewoon je normale hoeveelheid eten, want dat is echt genoeg.

Je slaapt niet genoeg

Een gebrek aan genoeg slaap (minder dan vijf uur per nacht) heeft hetzelfde effect als alcohol. Je hersenen zijn niet meer in staat om je lichaam te vertellen dat je verzadigd bent. En het werkt ook andersom: vermoeidheid leidt tot een verhoging van het hormoon ghreline. Dat vertelt je lichaam juist dat je honger hebt. Ten slotte maak je ook meer insuline aan wanneer je te weinig hebt geslapen, waardoor de suiker in je lichaam sneller wordt verbrand. Daardoor krijg je trek in zoete dingen. Alleen wordt het vet in je lichaam niet verbrand wanneer je moe bent, waardoor je wel sneller aankomt.

Je ontbijt niet

De uitspraak ‘ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag’ bestaat niet voor niets. Goed ontbijten is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Ontbijt je niet, dan kun je zelfs buikpijn van de honger krijgen. Dat leidt ertoe dat je later op de dag veel gaat snacken. Een ontbijt met veel proteïnen zorgt ervoor dat de rest van je maaltijden goed worden gereguleerd. Je voelt je langer vol en zult minder snel zin hebben in ongezonde dingen.

Je dieet is te eenzijdig

Wanneer je een op dieet bent en veel calorieën en voedselwaren vermijdt, dan kan dat leiden tot een verlangen naar juist die dingen. Krijg je bepaalde voedingsstoffen te weinig binnen, dan zul je je uiteindelijk ook slap en vermoeid gaan voelen. Vegetariërs en veganisten kunnen dat ervaren wanneer ze een tekort aan ijzer en calcium binnenkrijgen. Let er dus goed op, dat je in jouw dieet álle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Je bent gestrest

Stress kan een hunkering naar (ongezond) eten veroorzaken. Het zorgt ervoor dat het hormoon cortisol vrijkomt, een hormoon dat je hongergevoel verhoogt. Wanneer je denkt dat jouw eetgedrag beïnvloed wordt door stress, probeer dan een eetdagboek bij te houden. Heb je veel trek in lekkere dingen op stressvolle moment? Dan kan het daaraan liggen.

De verkeerde voedingsstoffen

Geraffineerde koolhydraten in brood, koekjes, frisdrank en andere ongezonde snacks geven je misschien wel even een vol gevoel, maar leiden later tot extra veel honger. Dat komt doordat dit type voedsel je bloedsuikerspiegel drastisch doet stijgen, maar ook heel snel weer laat dalen. 

Je let niet op wat je eet

Eet je ook weleens gedachteloos een zak chips leeg terwijl je je favoriete serie kijkt? Het kan zijn dat je lichaam niet registreert dat je eet, omdat je er niet op let. Je hersenen zenden dan geen ‘ik zit vol’-signalen uit, waardoor je denkt dat je nog steeds honger hebt. Het is daarom belangrijk dat je je altijd bewust bent van wat je eet. Sta stil bij eetmomenten en je lichaam zal veel beter kunnen aangeven of het genoeg heeft of niet.

Je hebt een aandoening

In zeldzame gevallen kan aanhoudende honger een symptoom zijn van een ziekte of aandoening, zoals bijvoorbeeld diabetes. Blijf je een hongerig gevoel houden en lijkt het maar niet weg te gaan, raadpleeg dan altijd een arts.

Balans tussen eten en bewegen

Ben je de laatste tijd meer gaan sporten? Dan kan het hongerige voel daaraan liggen. Misschien was jouw eetpatroon jarenlang prima, maar wanneer je ineens meer aan beweging gaat doen, moet je je eetpatroon daaraan aanpassen. Met name je spieren hebben veel proteïne nodig wanneer ze veel gebruikt worden. Heb je na het sporten dus een extreem hongerig gevoel (en het ligt niet aan uitdroging), negeer die signalen dan niet.

Bron | The Huffington Post
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant