Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Minderen met koffie? Dit zijn zes lekkere én gezonde alternatieven

minderen-met-cafeine-zes-gezonde-alternatieven-voor-koffie.png

Sommige koffieleuten kunnen de héle dag door het zwarte goud blijven drinken, terwijl anderen na twee kopjes al last krijgen van trillen en hoofdpijn. Ben jij dol op koffie maar wil je in dit nieuwe jaar eigenlijk wat minderen? Dan zijn deze alternatieven voor koffie een goede optie voor jou.

Nederlanders drinken gemiddeld vier koppen koffie per dag. Volgens het Voedingscentrum is dat niet ongezond, maar het is wél verstandig af en toe wat alternatieven voor koffie te drinken. Zo behoud je de positieve effecten, zonder dat je last krijgt van de nadelen van een overdosis koffie.

1. Cichorei

Heb je ooit gehoord van cichorei? Dit is een kruidachtige plant waarvan de wortels al sinds de zeventiende eeuw gebruikt worden om een koffieachtige drank te maken. Door het drogen en vervolgens roosteren van de cichoreiwortels krijgen deze een donkere, karamelachtige smaak. Een beetje als koffie, maar dan zónder de cafeïne. Wel zitten er in koffie gemaakt van cichorei wat meer calorieën. Ook de hoeveelheid acrylamide, een mogelijk kankerverwekkende stof, is iets hoger in dit koffie-alternatief dan in een gewone kop koffie. Wanneer je dit niet in grote hoeveelheden drinkt en afwisselt met water, is het echter niet schadelijk.

2. Granenkoffie

Ook granenkoffie mag niet missen in deze lijst met alternatieven voor koffie. Granenkoffie wordt – de naam zegt het al – gemaakt van granen. Denk bijvoorbeeld aan boekweit, gerst, spelt en rogge. Deze granen worden gebrand, waardoor er een enigszins vergelijkbare smaak als die van koffie ontstaat. Qua effect is het overigens niet vergelijkbaar: het werkt niet zo oppeppend als een gewone koffie. Maar dat is natuurlijk ook de reden dat je op zoek bent naar alternatieven voor koffie.

Lees ook:
Is koffie slecht voor je? Deze effecten hebben je dagelijkse bakkie op je gezondheid

3. Matcha

Matcha is een Japans poeder, gemaakt van vermalen groene thee van de Camellia sinensis plant. In tegenstelling tot ‘gewone’ groene thee in een zakje los je deze Matcha op in heet water. Daardoor krijg je meer gezonde stoffen binnen: matcha schijnt bijna tien keer zo veel antioxidanten als normale groene thee te bevatten. Dit komt omdat het in de schaduw groeit en ze meer bladgroen aanmaken. Matcha is niet cafeïnevrij, maar bevat wel aanzienlijk minder van deze stof dan een kop koffie. En daarnaast heeft de groene theesoort ook nog eens het gezondheidsvoordeel dat het de bloeddruk verlaagt en de kans op een beroerte verkleint, zegt de Gezondheidsraad. Slim om af en toe eens te gaan voor deze groene drank dus.

4. Cafeïnevrije koffie

We geven toe dat deze éigenlijk niet thuishoort in dit rijtje met alternatieven met koffie, maar toch wilden we het wel benoemen. Verrassend genoeg denken veel koffieleuten er namelijk niet aan dat er ook een variant zonder cafeïne bestaat. Vroeger was een decafé volgens veel mensen niet echt lekker, maar tegenwoordig is de smaak vaak bijna niet anders dan die van ‘gewone koffie’. Cafeïnevrije koffie is trouwens niet helemáál vrij van de stof. Na het decafeïneren van de koffiebonen blijft er namelijk een klein beetje cafeïne over: zo’n 0,1 procent van wat er in een normaal kopje zit – wat dus neerkomt op 2 tot 4 milligram cafeïne per kop (ter vergelijking: een normale koffie bevat 75 milligram cafeïne per kop).

5. Warme chocolademelk

Warme chocolademelk als gezond alternatief voor koffie? Dat had je misschien niet aan zien komen, maar warme chocolademelk hóeft helemaal niet ongezond te zijn. Wanneer je chocolademelk uit een pak opwarmt en drinkt, zitten er veel suiker en vetten in. Maar gebruik je puur cacaopoeder, een plantaardige melk en een minimale hoeveelheid zoetstof? Dan past chocolademelk best in dit rijtje alternatieven voor koffie. Lees hier meer over hoe je een gezonde warme chocolademelk maakt.

6. Zwarte thee

Natuurlijk mag een gewoon kopje zwarte thee ook niet missen. Hoewel er wel cafeïne in deze thee zit, is het aanzienlijk minder dan in een kop koffie. Koffie bevat namelijk bijna drie keer meer van die stof dan een kop zwarte thee doet. Net als groene thee kan ook zwarte thee helpen je bloeddruk te verlagen. En je hoeft niet alleen te gaan voor een klassieke English breakfast; er zijn inmiddels heel wat soorten thee op de markt. Wat denk je van chocolade-, speculaas- of gekarameliseerde peersmaak? Toch liever cafeïnevrij? Ga dan voor een lekkere kruidenthee. Daarmee kun je eindeloos variëren én het is ook nog eens hartstikke gezond.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NU.nl, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Ook interessant