Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hekel aan sport? Met deze alternatieven krijg je tóch genoeg beweging

hekel-aan-sporten-met-deze-alternatieven-krijg-je-toch-genoeg-beweging.jpg

Sommige mensen vinden het heerlijk om zich in het zweet te werken. Anderen krijgen het alleen bij de gedachte aan sporten al benauwd. Heb jij er een hekel aan, maar staat meer bewegen wél bovenaan je lijst met goede voornemens?

Dankzij onderstaande tips krijg je het toch voor elkaar.

1. Maak je huis schoon

Als je huis wel een poetsbeurt ka gebruiken, heb je de manier gevonden om aan je dagelijkse portie beweging te komen. Haal de stofzuiger uit de kast en tover je plumeau tevoorschijn, want voor een blinkend huis moet je flink aan de bak. Benieuwd naar hoeveel calorieën je verbrandt per schoonmaaktaak? Dat lees je hier.

2. Pak vaker de trap

Als het appartementencomplex waar je woont of het kantoorgebouw waar je werkt een lift heeft, snappen we dat de verleiding groot is om op het knopje te drukken en in te stappen. Toch is het heel effectief om wat vaker de trap te nemen. Al doe je het maar op kantoor (en dus niet wanneer je met zware boodschappentassen hoeft te sjouwen).

3. Tuinieren

Heb je groene vingers? Daag jezelf dan wat vaker uit om lekker te gaan tuinieren. In de tuin werken is namelijk niet alleen ontspannend, het is ook een prima work-out! Denk maar eens na: je bent steeds in beweging, bukt, staat op en je bent aan het trekken en duwen. En met al dat spitten, harken, snoeien en planten gebruik je bijna net zo veel spieren als in de sportschool.

4. Maak het gezellig tussen de lakens

Uit diverse studies blijkt dat mensen met een actief seksleven langer en gelukkiger leven. Ook niet verkeerd: je beweegt vaak flink tijdens zo’n vrijpartij. En dat draagt weer bij aan je dagelijkse dosis bewegen.

5. Loop vaker een rondje

Heb je een kantoorbaan? Dan is de kans groot dat je acht uur lang onafgebroken op je billen zit. Sta eens wat vaker op om een rondje door het gebouw te lopen. Zo kun je even de benen strekken. Uit onderzoek blijkt dat wandelen vaak net zo veel gezondheidsvoordelen heeft als fanatiek sporten. Dus probeer wat vaker op de fiets boodschappen te doen of maak er een gewoonte van om in de lunchpauze een half uurtje te gaan wandelen. Heb je een hond, dan ontkom je er niet aan je huisdier meerdere keren per dag uit te laten. En dat zorgt er weer voor dat je aan de nodige beweging komt. Het hebben van een hond brengt overigens nóg meer gezondheidsvoordelen met zich mee.

6. Gamen met je (klein)kind

De spelcomputers van je (klein)kinderen laten je misschien koud. Maar wist je dat je op deze apparaten ook hele leuke spelletjes kunt spelen waardoor je automatisch meer gaat bewegen? Zo heeft Nintendo enkele jaren geleden het spelletje Wii Fit op de markt gebracht en onlangs verscheen het soortgelijke spel Ring Fit Adventure. Ben je gek op dansen? Probeer dan eens het spelletje Just Dance, dat geschikt is voor de PlayStation of Xbox. Daag de kids uit om mee te doen en je hebt gegarandeerd niet alleen heel veel beweging, maar ook heel veel lol!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Gezondheidenco, flair.be
Beeld | iStock

Ook interessant