Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Bestaat er een alternatief voor bloeddrukverlagers?

bestaat-er-een-alternatief-voor-bloeddrukverlagers.jpg

In Nederland heeft ongeveer één op de drie mensen tussen de dertig en zeventig jaar oud last van een verhoogde bloeddruk. Een te hoge bloeddruk kan de kans op hart- en vaatziekten verhogen. Daarom is het belangrijk om deze op peil te houden. Daarvoor bestaan bijvoorbeeld bloeddrukverlagers, maar die kunnen soms vervelende bijwerkingen veroorzaken. Bestaat er dan ook een alternatief voor bloeddrukverlagers? 

Let op: overleg altijd eerst met een arts of een alternatief of stoppen met bloeddrukverlagers voor jou veilig is.

Een alternatief voor bloeddrukverlagers 

Bij een te hoge bloeddruk is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts. In de meeste gevallen wordt dan een medicijn voorgeschreven dat het beste bij jouw omstandigheden past. Vaak moet je medicatie zoals bloeddrukverlagers langdurig slikken en kun je last krijgen van bijwerkingen. Dit kunnen verschillende symptomen zijn, van koude handen en voeten tot slapeloosheid en depressieve klachten.

Er bestaan een heleboel verschillende soorten medische bloeddrukverlagers, dus je kunt bij klachten in eerste instantie natuurlijk contact opnemen met de huisarts voor een alternatief. Maar je kunt ook op zoek naar een niet-medische oplossing, bijvoorbeeld door natuurlijke bloeddrukverlagers te gebruiken. Maar werken deze wel even goed?

Natuurlijke bloeddrukverlagers

Het hangt sterk af van de reden dat je bloeddrukverlagers slikt of een niet-medisch alternatief voor jou de juiste keuze is. Bij een licht verhoogde bloeddruk kan een aanpassing van je levensstijl al werken, terwijl je bij een groot risico op hart- en vaatziekten of een hele hoge bloeddruk vaak niet zomaar zonder medicijnen kunt. Overleg dus altijd met de arts als je wil stoppen met medicatie en wat voor jou verstandig is.

Heb je geen onderliggende klachten, maar wil je een licht verhoogde bloeddruk aanpakken? Dan kun je wel gebruik maken van een alternatief voor bloeddrukverlagers. Dat doe je door naast dagelijks voldoende te bewegen – elke week minimaal 2,5 uur – gezond en gevarieerd te eten en daarbij gebruik te maken van voedingsmiddelen die een natuurlijk bloeddrukverlagend effect hebben. 

Lees ook: Vanaf déze leeftijd is jaarlijks je bloeddruk laten meten raadzaam

Gezonde voeding

Het eten van voldoende groenten en fruit is al een natuurlijke bloeddrukverlager, maar daarnaast zijn er verschillende producten die een extra boost geven. Zo bevatten bieten bijvoorbeeld veel nitraat die de bloeddruk verlagen en ook knoflook heeft effect. Knoflook bevat namelijk allicine, dat de spiercellen en bloedvaten helpt ontspannen. In bananen zit veel kalium en magnesium, die vaatverwijdend werken. En ook rood fruit, en dan voornamelijk bessen, blijkt uit onderzoek te zorgen voor een daling van een te hoge bloeddruk.

Daarnaast werkt ook kurkuma vaatverwijdend, waardoor je bloeddruk verlaagt. En ook rauwe cacao blijkt uit onderzoek voordelig voor je hart- en bloedvaten. Dat komt door de hoge concentratie flavonoïden en magnesium. Volgens apotheker Sonja Keizers zijn voedingssupplementen geen geschikt alternatief om als bloeddrukverlagers te gebruiken, omdat deze minder goed werken. 

Omega 3-vetzuren 

Daarnaast hebben omega 3-vetzuren ook een voordelig effect op je bloeddruk. Dat komt door de werking van EPA en DHA die de bloeddruk reguleren. Probeer daarom aan je dieet wekelijks verse vette vis toe te voegen om deze voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook lijnzaad en chiazaad zijn naast een bron van voedingsvezels rijk aan omega 3-vetzuren. 

Minder zout

Als laatste is zout een grote boosdoener als het om een hoge bloeddruk gaat. Probeer dus naast gevarieerd eten ook zo veel mogelijk te minderen met het gebruik van zout. Veel zout krijgen we onopgemerkt binnen als we bewerkt voedsel eten. Als je je bloeddruk op een natuurlijke manier iets lager wil krijgen door zout te minderen, is het beste alternatief om je eten zo veel mogelijk zelf te bereiden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Plus Magazine, Optimale gezondheid, Energieke vrouwen academie, Volksgezondheidszorg, GezondNU, OrthoKennis, Voedingscentrum, Vezekeringswinkel
Beeld | Getty Images

Ook interessant