Alles wat je moet weten over het dead butt syndroom Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Alles wat je moet weten over het dead butt syndroom

De naam is misschien wat gek, maar als je hele dagen lang op de bank, een bureaustoel of in de auto zit zou het zomaar kunnen dat je last krijgt van het dead butt syndroom (DBS). Zeker als je lang blijft zitten en tussendoor weinig in beweging komt.

We vertellen je alles wat je over dit vervelende kwaaltje moet weten, hoe je het voorkomt én hoe je je bilspieren weer aan de praat krijgt. Want die bilspieren zijn zeker niet verdwenen, je moet ze alleen weer even zien te activeren.

Wat is het dead butt syndroom?

Om bij het begin te beginnen: wat is het dead butt syndroom eigenlijk? Het betekent gelukkig niet letterlijk dat je bilspieren ‘dood' zijn. Wel kun je het zien als spieren die slaperig of lui zijn door spierzwakte. De bilspieren vergeten dus waar ze voor bedoeld zijn: het ondersteunen van je bekken en het rechtop houden van je lichaam. Als de spieren in je billen niet meer optimaal werken en niet doen wat ze moeten doen, kun je pijn ervaren of evenwichtsproblemen krijgen.

Hoe ontstaat DBS?

Het dead butt syndroom is niet iets wat van het ene op het andere moment ontstaat. Het is een aandoening waar een zittende levensstijl aan voorafgaat. Als je weinig beweegt en vooral veel zit of ligt, loop je het risico dat je bilspieren langer worden en je heupbuigers (de spieren die door je bekken en over de voorkant van je dijbeen lopen) strakker. En dat die weefsels verzwakken, heeft vervelende klachten als resultaat.

Symptomen van het dead butt syndroom

Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op het dead butt syndroom. We zetten er een paar voor je op een rijtje:

  • De bilspieren voelen verdoofd of pijnlijk aan nadat je lange tijd gezeten hebt. Merk je dat je hier last van hebt? Een wandeling of wat lichte rekoefeningen kunnen weer leven in je spieren brengen.
  • Pijn in één of beide heupen, de onderrug en de knieën. Deze pijn kan langs het been schieten en is vergelijkbaar met zenuwpijn.
  • Verlies van kracht in de bilspieren en heupbuigers. Zeker als DBS niet behandeld wordt, kan dit probleem optreden.
  • Pijn bij het liggen. Zeker als één heup in het bijzonder aangetast wordt, kan het pijnlijk zijn om op die kant te liggen.

Om erachter te komen of je het dead butt syndroom hebt, is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Voel je ongemakkelijke pijn rondom de bilspieren, je pezen en de heupbuigers? Dan kan het zo maar dat je last hebt van beginnende klachten van dit syndroom. Ook het opstaan van een stoel kan vervelend zijn en voelen als pijn of stijfheid.

Dead butt syndroom voorkomen

Bij het dead butt syndroom geldt dat voorkomen beter is dan genezen, zeker om dat behandeling vaak langer duurt. Probeer dus rekening te houden met dagelijkse beweging. Blijf, ook op de dagen dat je lang achter een bureau zit, in beweging. Sta ieder uur even op om te wandelen, al is het alleen maar even naar het koffiezetapparaat. Heb je een bureau dat je in hoogte kunt verstellen? Doe dit dan ook eens in de zoveel tijd! Wissel zittende periodes af met staan en probeer als je zit zoveel mogelijk je voeten op de grond te zetten, in plaats van je benen over elkaar.

Wat ook kan helpen om DBS te voorkomen, is het sterker maken van je bilspieren, door oefeningen die hierop gericht zijn. Door deze een paar keer per week te doen, kun je je heupen en bilspieren sterker maken, en het risico op vervelende kwaaltjes verkleinen. Oefeningen die hiervoor goed zijn, zijn bijvoorbeeld squats, glute bridges of een deadlift. Ook traplopen kan heel effectief zijn.

Behandeling van dead butt syndroom

Merk je dat je last hebt van het dead butt syndroom? Dan is het goed om contact op te nemen met je huisarts. Samen met je behandelend arts kun je zoeken naar een geschikte oplossing. Vaak kun je de symptomen behandelen met lichaamsbeweging, zoals de bilspieroefeningen hierboven. Ook is het belangrijk om voldoende rust te nemen en ga ook vooral niet te snel te veel doen.

Bron | Healthline, Womenshealth, Marieclaire

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden