Gezondheid

Alles over zoetstoffen mét advies van de expert

maatschepjes-suiker.png

Iedereen kent ze: producten met zoetstoffen zoals zero- en light-lrisdranken, zoetjes voor in de koffie of kauwgom zonder suiker. Er wordt veel beweerd over zoetstoffen. Margriet sprak met Ismay Wiggers, diëtist en als expert verbonden aan het Kenniscentrum Zoetstoffen, om de feiten van de fabels te scheiden.

Margriet samen met Kenniscentrum Zoetstoffen

  1. Zoetstoffen verhogen de bloedsuikerspiegel.
    Fabel. Laagcalorische zoetstoffen smaken zoet, maar verhogen in tegenstelling tot suiker de bloedsuikerspiegel niet. En dat is wel zo prettig voor mensen die diabetes hebben.Voor mensen met overgewicht is het gunstig dat zoetstoffen de insulinespiegel niet verhogen. Een hogere insulinespiegel remt immers de vetverbranding. Ik heb veel mensen met diabetes en/of overgewicht in mijn praktijk. Het beste is natuurlijk om water en thee zonder suiker te drinken, maar een light-/zerofrisdrank is een goed alternatief voor de normale variant. Mooie bijkomstigheid is, dat zoetstoffen geen calorieën geven.’
  2. Zoetstoffen zijn onschadelijk voor je gebit.
    Feit. Zoetstoffen zijn tandvriendelijk ten opzichte van suiker en helpen daarmee om het gebit gezond te houden, omdat zij door de mondbacteriën niet kunnen worden omgezet in zuren. Ik zeg er altijd wel bij: zoetstoffen zijn tandvriendelijk, maar let erop dat er in hetzelfde product zuren kunnen zitten (zoals bij frisdranken het geval is), die wel kunnen zorgen voor tanderosie.’
  3. Zoetstoffen zijn niet veilig.
    Fabel. Er doen verhalen de ronde dat zoetstoffen gevaarlijk zijn. En dat terwijl er veel wetenschappelijk bewijs is dat ze veilig zijn en dat ze zijn goedgekeurd door de European Food Safety Authority (EFSA). Ik vind het goed dat het Kenniscentrum Zoetstoffen met de campagne Zoetstof is OK consumenten informeert over zoetstoffen. Het is prettig dat er zoetstoffen zijn, niet alleen om te helpen bij het afvallen, maar ook voor mensen met diabetes. Door negatieve berichten, vooral op social media, zijn mensen nu vaak gewoon angstig om producten met zoetstoffen te gebruiken en dat is nergens voor nodig.’
  4. Van zoetstoffen word je dik.
    Fabel. Van laagcalorische zoetstoffen word je niet dik. Laagcalorische zoetstoffen kunnen juist helpen om af te vallen, mits je je totale calorie-inname verlaagt, door suiker bijvoorbeeld te vervangen door deze zoetstoffen. Van cola light word je echt minder dik dan van gewone cola! Ook kunnen laagcalorische zoetstoffen je helpen om een dieet beter vol te houden, want suikerinname vraagt daarna vaak om meer. Er is totaal geen wetenschappelijk bewijs dat zoetstoffen je honger zouden stimuleren en dat je daardoor juist meer gaat eten. In tegenstelling tot laagcalorische zoetstoffen brengen polyolen (zoals sorbitol, xylitol en maltitol) wel energie mee. Dat is echter wel minder dan gewone suiker. Ik adviseer altijd om het etiket goed te lezen.’

Zoetstof is OK!

Het doel van het Kenniscentrum Zoetstoffen (KCZ) is om informatie over zoetstoffen beter toegankelijk te maken en misverstanden uit de wereld te helpen op basis van wetenschappelijk onderbouwde feiten. Heb je meer vragen over zoetstoffen of ben je benieuwd naar de campagne ‘Zoetstof is OK!’? Check www.zoetstoffen.nl of mail naar info@zoetstoffen.nl.

 

 

Ook interessant