Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe ongezond is het om tijdens kerst álles te eten wat je wilt?

hoe-ongezond-is-het-om-tijdens-kerst-alles-te-eten-wat-je-wilt.jpg

Natuurlijk draaien de kerstdagen om familie en gezelligheid, maar we kunnen niet ontkennen dat lekker eten ook een groot onderdeel van de festiviteiten is. Een wijntje hier, kerstkransje daar, om nog maar niet te spreken over het gourmetten of gangendiner. Hoe erg is het eigenlijk om tijdens kerst alles te eten wat je wilt?  

 Dat vroegen we aan Desiré van der Kruk, diëtiste bij jouwfoodplan.nl.

Alles eten tijdens kerst

“Een of twee dagen alles eten wat je wilt tijdens kerst, kan eigenlijk helemaal geen kwaad”, vertelt Van der Kruk. “Van een paar dagen wat extra eten krijg je echt niets als je de rest van de tijd een gezond dieet hebt.” Om een kilo aan te komen, moet je zo’n 7000 calorieën éxtra eten op een dag. Als vrouw zou dat betekenen dat je al snel ruim 9000 calorieën per kerstdag zou moeten eten om in die dagen echt kerstkilo’s aan te komen. “Natuurlijk eet je wat meer dan anders, maar de kans dat je dat hoge aantal haalt is echt heel klein.”

Kerstkilo’s zijn decemberkilo’s

Maar waar komen die kerstkilo’s dan wel vandaan? “Veel mensen maken van december een hele kerstmaand. Als je elke dag allerlei extraatjes eet, dan tikt dat na een paar weken wel aan.” Eigenlijk zijn het dus geen kerst-, maar decemberkilo’s. “Als je een gezonde balans wilt houden, is het daarom beter om lekkere dingen echt te bewaren tot de feestdagen. Neem op de kerstdagen wat je lekker vindt en leg jezelf geen beperkingen op, maar houdt het de rest van de maand wel een beetje in de gaten als je op gewicht wilt blijven.”

Lees ook:
De grote kerstcalorieënquiz: welke snack is de ‘gezondste’ optie?

Geen maaltijden overslaan

Wel heeft ze een paar tips voor mensen die tijdens de feestdagen wél graag op hun dieet willen letten. Zo raadt Van der Kruk aan om juist geen maaltijden over te slaan. “Veel mensen eten bijvoorbeeld geen lunch op Eerste Kerstdag, omdat ze weten dat ze ‘s avonds een grote maaltijd gaan eten. Ze denken zo calorieën te besparen, maar niets is minder waar. Als je in de avond dan met enorme trek aan je diner begint, is de kans heel groot dat je juist méér eet.” En niet alleen eet je snel meer; je gaat ook nog eens vaak voor meer energierijk (en dus calorierijk!) eten. Toch maar een boterhammetje of kopje soep eten dus, ‘s middags.

Alcohol

Als je alcohol drinkt, kun je beter kiezen om alcoholhoudende drankjes en water af te wisselen. “Dat scheelt een hoop calorieën én je krijgt minder lekkere trek als je niet te veel alcohol drinkt. Alcohol kan de rem er namelijk nog weleens af halen.” Plus: het is een stuk beter voor je gezondheid, en de volgende ochtend voel je je waarschijnlijk ook een stuk beter. Verbied jezelf niks, maar probeer het dus wel een beetje binnen de perken te houden.

Terug naar je normale ritme

Zijn de feestdagen voorbij? Probeer dan niet te streng voor jezelf te zijn als je tijdens kerst te veel gegeten hebt. Af en toe iets lekkers eten is helemaal niet slecht voor je: sterker nog, voor je mentale gezondheid is het een stuk beter om níet zo streng te zijn. “Gezond eten is niet alleen groenten en fruit eten, gezond eten is ook jezelf af en toe iets lekkers gunnen. Probeer na de feestdagen je normale ritme weer op te pakken, en je zult merken dat je ook daar snel weer aan gewend bent.”

De beste manier om snel terug te gaan naar het normale eetpatroon na alles eten tijdens de kerst, is door alle kerstlekkernijen niet in huis te hebben. Nu is dat moeilijk na de kerstdagen – vaak eet je niet alles meteen op – maar leg het dan in ieder geval uit het zicht. “De kans dat je dan toch weer een kerstkransje of chocolaatje pakt, is een stuk kleiner.” Ook raadt ze aan niet door te slaan in het afvallen, hoeveel daar ook de focus op gelegd wordt in het begin van het nieuwe jaar. “Door je levensstijl te veranderen bereik je op de lange termijn meer dan je doet met extreme diëten”, aldus Van der Kruk.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | Getty Images

Ook interessant