Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wijntje voor het slapen? Volgens deze slaapexpert is dat een slecht idee

waarom-een-alcoholisch-slaapmutsje-voor-je-naar-bed-gaat-geen-goed-idee-is.jpg

Misschien heb je weleens gehoord over een slaapmutsje voor het slapen gaan. In dat geval gaat het niet over een muts op je hoofd of het bekende plantje, maar over een alcoholische versnapering waardoor je beter zou slapen. Klinkt ideaal, maar werkt het ook echt?

Wat zijn de voor- en nadelen van een slaapmutsje? Slaapexpert Alies Coster vertelt.

Een alcoholisch slaapmutsje

Slaaptekort is een groeiend probleem in Nederland. Uit de laatste peilingen blijkt dat bijna een kwart van de Nederlanders kampt met een slaapprobleem. Vervelend, want slaaptekort kan leiden tot concentratieverlies, vermoeidheidsproblemen, mentale klachten en gezondheidsproblemen.

Een oplossing zoekt men weleens in het welbekende ‘slaapmutsje’. Er bestaat een geeloranje plant die het ‘slaapmutsje’ heet, maar in deze zin van het woord wordt het alcoholische drankje bedoeld dat voor bedtijd wordt gedronken. Een op de twintig mensen drinkt elke dag een borrel voor het slapen gaan. Zo’n alcoholisch slaapmutsje kan zowel bewust als onbewust genuttigd worden. Drink je ‘m specifiek omdat je lekker wilt slapen, of heb je gewoon zin in een drankje?

Snurken na een drankje

In beide gevallen zorgt alcohol ervoor dat spieren zich ontspannen, en ook vervagen gedachten na een drankje. Op die manier zorgt een slaapmutsje ervoor dat je als een blok in slaap kan vallen. Maar ook: dat je meer snurkt! Doordat ook de spieren rondom de neus- en keelholte zich ontspannen, ontstaan er trillingen in de lucht die daarlangs loopt. Dat is meestal de onderliggende oorzaak van snurken na een drankje.

Slechtere slaapkwaliteit

Naast dat de kans op snurken groter is na een slaapmutsje, verslechtert de kwaliteit van slaap ook nog eens aanzienlijk. Ondanks dat je het gevoel kan hebben dat je dieper slaapt, is dat toch echt niet zo. Balen, want diepe slaap is juist zó belangrijk om uitgerust wakker te worden. Het effect van minder kwalitatieve slaap is al zichtbaar na één alcoholische versnapering. Zolang er alcohol in het bloed zit, heeft het effect.

Vervangers voor het slaapmutsje

Slaap is dus belangrijk om je fit en vitaal te voelen. Een slaapmutsje kan dan wel ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt, maar het is funest voor je slaapkwaliteit. In plaats daarvan, kan je beter zorgen voor een goede slaaphygiëne. Drink je vertrouwde borrel wat eerder op de avond, en drink na acht uur ‘s avonds water, thee of een alcoholvrij biertje. Sta op je ‘normale’ tijd op, ook al had je moeite met in slaap vallen en plan voldoende ontspanning in overdag. Slaap lekker vanavond!

Meer lezen over slapen?

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant