Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Afvallen zonder dieet: 5 eenvoudige manieren

afvallen-simpele-manieren.png

Een dieet volhouden kan best lastig zijn. Wil je maar een paar kilootjes kwijtraken, dan zou dat zomaar kunnen lukken door een paar kleine dagelijkse gewoontes te veranderen. 

Eet langzaam

Neem de tijd voor je maaltijden. Staande eten om tijd te besparen leidt tot hersenloos eten. Het is juist belangrijk om het nuttigen van een maaltijd goed te scheiden van je andere dagelijkse activiteiten. Uit onderzoeken naar eetsnelheid bleek zelfs dat mensen die langzaam eten ook minder eten én daarna geen trek meer hebben. Probeer daarom eens om langzamer te eten en je te focussen op je maaltijd – laat je dus ook niet afleiden door televisie, computer, telefoon of krant.Wat ook helpt: goed kauwen, een kleine lepel gebruiken en eten met stokjes.

Verklein je porties

Als het gaat om een evenwichtig voedingspatroon, is controle over de porties de sleutel tot het succes. Pas dus goed op met hoeveelheden en leer hoe je lichaam het signaal ‘ik ben vol’ afgeeft. Schep bijvoorbeeld één keer op in de keuken en neem de pannen niet mee naar de tafel. Zo voorkom je dat je in de verleiding komt om nóg eens op te scheppen.

Maak ook gebruik van weegschalen, bakjes en maatbekers om precies de juiste hoeveelheid af te meten. Doe dit vooral bij rijst en pasta. Zo weet je zeker dat je voldoende, maar niet te veel eet. Een extra portie groente kan natuurlijk geen kwaad. Gebruik kleinere borden; onderzoek heeft aangetoond dat mensen meer opscheppen en meer eten van grotere borden. Een klein bord of kom zorgt voor een verminderde inname van 100 tot 200 calorieën.

Beperk suikerinname

Ben je gewend om suiker in je thee of koffie te doen en drink je dagelijks een glas frisdrank? Probeer van deze gewoontes af te komen en vervang de frisdrank door een glas water (breng dat eventueel op smaak met fruit). Vervang de frisdrank niet door lightproducten of ‘suikervrije’ varianten. Wanneer je iets zoets eet, verwacht je lichaam namelijk calorieën en voeding, maar kunstmatige suikers bieden dit niet aan. Daardoor krijg je juist meer zin in zoetigheid en eet je meer.

Voldoende nachtrust

Om goed te kunnen functioneren, heb je voldoende slaap nodig. Een goede nachtrust geeft je energie voor de volgende dag. Te weinig slaap daarentegen stimuleert de hormonen die eetlust opwekken. Uit onderzoek van de Universiteit van Michigan blijkt dat je door een extra uur slapen maar liefst zeven kilo per jaar afvalt. Dit komt doordat je minder tijd hebt om ‘s avonds nog te snoepen.

Ontbijt!

Het ontbijt overslaan is misschien wel een geweldige manier om calorieën te ‘besparen’, maar je lichaam houdt wel vet vast omdat het denkt dat je uitgehongerd bent. Ontbijten is goed omdat het je stofwisseling op gang brengt. En juist door de stofwisseling worden calorieën verbrand. Je kunt dus zeggen dat de stofwisseling je helpt om af te vallen.

Ook interessant