Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom niet afvallen met een populair dieet?

dieet-afvallen.jpg

Bekende en populaire afvaldiëten doen veelal wat ze beloven: in korte tijd vliegen de kilo’s er vanaf. Alleen op lange termijn zorgen ze vaak voor teleurstelling en frustratie. De diëten zijn, elk om verschillende redenen, lastig vol te houden. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt als eerst.

Welke diëten werken niet? En belangrijker: wat zorgt er wel voor dat je weer in die spijkerbroek van vroeger past?

3 typen diëten met een nare bijsmaak


1.  
    Strenge diëten: Dit soort diëten zorgen voor veel gewichtsverlies in korte tijd. Dit kan heel motiverend werken, maar toch is het gezonder om niet meer dan 1 kilo gewicht per week te verliezen. Anders bestaat het risico dat er spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken.

2.      Eenzijdige diëten: Sommige diëten vertellen je dat je bepaalde producten of voedingsstoffen moet vermijden. Ze staan bijvoorbeeld weinig koolhydraten toe. Dit brengt een groot risico op tekorten aan voedingsstoffen met zich mee. Zo zijn gezonde koolhydraten uit volkorenbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en peulvruchten juist heel belangrijk.

3.     Onpraktische diëten: Dit type diëten dicteren bijvoorbeeld dat je vetten niet tegelijk met koolhydraten mag eten. In brood zitten vetten én koolhydraten. Een Hollandse boterham met kaas zou dan dus dubbel fout zijn.

Wat werkt wel?

Als je blijvend wilt afvallen, moet je gezond afvallen. Dat begint met het geleidelijk aanpassen van je eetpatroon. Leer jezelf aan om gezond en gevarieerd te eten! Zo verlies je geleidelijk gewicht én is het op de lange termijn goed vol te houden.

 

Ook interessant