Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Afvallen? Verf je keuken geel!

ontbijten-in-de-keuken.jpg

Wist je dat je bijna twee keer zo veel snackt in een rommelige omgeving dan in een opgeruimde? En dat een witte keuken aanspoort om meer te eten? Met een paar kleine aanpassingen in je keuken gaat afvallen je dus waarschijnlijk al gemakkelijker af.

Mooie, glazen potten met cruesli of koekjes op het aanrecht. Een strak, wit design. Het ziet er prachtig uit, maar wat voor effect heeft dat eigenlijk op je snackgedrag? Een vrij groot effect, weet gedragsprofessor Brian Wansink van het Food and Brand Lab van Cornell University. Daarom komt hij met een paar slimme, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde, inrichtingstips die op jaarbasis al snel een paar kilo’s kunnen schelen:

1. Geen snacks op het aanrecht

Mensen die cruesli (gesuikerde krokante muesli) op een zichtbare plek hebben liggen, wegen ruim tien kilo meer dan mensen die het onzichtbaar in de kast hebben staan, zo ontdekte Wansink samen met zijn team. Haal daarom al het eten van het aanrecht, behalve fruit en groente.

Op het werk geldt trouwens een soortgelijk principe; secretaresses die de snoeppot verplaatsten van hun bureau naar de la eten elke dag gemiddeld ruim zeventig kilocalorieën minder. Dat scheelt hen zo’n twee tot drie kilo extra lichaamsgewicht per jaar.

2. Houd je keuken netjes

Met stapels kranten, verschillende opladers en speelgoed is het al snel een gezellig rommeltje in de keuken. Maar wat blijkt? Mensen die eten in een rommelige omgeving, snacken bijna twee keer zo veel als opgeruimde types!

3. Verf je keuken niet wit (maar ook niet te donker)

Witte, strakke keukens zien er natuurlijk prachtig uit. Maar Wansink ontdekte dat lichte omgevingen aansporen om meer te eten. Maar voor je de dieppaarse verf pakt: heel donkere ruimtes hebben hetzelfde effect, vooral als het licht gedimd is en er zachte muziek speelt. Het blijkt dat mensen dan langer blijven hangen en gemiddeld negen minuten langer eten.

Voor welke kleur kun je dan het best kiezen? Volgens Wansink is elke heldere kleur beter dan wit of crème, dus verf bijvoorbeeld je keuken geel. Is de keuken verven geen optie? Eet dan aan een eettafel in de woonkamer. Dan zit je verder weg van al het eten en dat helpt ook al om niet in de verleiding te komen om te blijven eten.

4. Beantwoord geen mails in de keuken

Als je minder wilt snacken, is het beter om activiteiten zoals televisie kijken, mail beantwoorden en huiswerk maken te verhuizen naar een plek waar geen eten voorhanden is. Doe je dit, dan breng je per dag  ongemerkt bijna twintig minuten minder door in de keuken. Dat scheelt weer snacks, want hoe langer je rondhangt in de keuken, hoe meer je zult snacken, licht de wetenschapper toe.

5. Leg chips achter in de kast

Wil je niet al het lekkers uit je huis bannen, maar wel je snackgedrag reguleren? Zorg dan dat de lekkernijen uit het zicht liggen. Je blijkt namelijk drie keer zo vaak te kiezen voor het eten dat je als eerste ziet als je de kast opendoet dan voor het vijfde product. Zorg dus dat je niet als eerste chips of koekjes ziet en plaats gezonde(re) keuzes vooraan.

6. Gebruik een kleiner servies

Die 225 gram pasta lijkt wel heel miezerig op een groot bord. Dus schep je nog eens extra op en dat leidt volgens Wansink tot tachtig extra kilocalorieën per maaltijd. En dat dan dus keer drie maaltijden, keer 365 dagen per jaar… Voor glazen geldt hetzelfde: schenk vruchten- en frisdranken (allebei suikerbommetjes) in een kleiner glas.

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant