Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Afvallen met een trage schildklier lastig? Met deze tips van een expert lukt het wél

afvallen-met-een-trage-schildklier-lastig-met-deze-tips-van-een-expert-lukt-het-wel.jpg

Snel (veel) aankomen in gewicht en een schijnbare onmogelijkheid om die overtollige kilo’s weer kwijt te raken; het is een bekend fenomeen bij mensen met een trage schildklier. Talloze diëten worden geprobeerd, maar of ze werken niet, de kilo’s komen genadeloos snel weer terug. Ligt het echt aan de trage schildklier dat afvallen niet lukt, of is er meer aan de hand?

En: wat kun je doen om die kilo’s wel duurzaam kwijt te raken, mocht je dat willen? Dat vertelt schildklierexpert Vera Kamphorst in dit artikel.

Afvallen met een trage schildklier

Schildklierhormonen spelen een belangrijke rol in het metabolisme. Met een trage schildklier verbrand je minder energie. Om toch gewicht te verliezen wordt dan vaak gekozen voor de optie: minder eten en meer bewegen. De eerste paar kilo’s lukken vaak wel, maar soms daalt het gewicht helemaal niet of komen de kilo’s genadeloos snel weer terug. Dit wordt dan vaak geheel onterecht toegeschreven aan de ontbrekende wilskracht van de persoon in kwestie. En dit is te kort door de bocht, want er is namelijk veel meer aan de hand. Het is daarom hoog tijd dat we dit beeld rechtzetten.

Hormonen en gewicht

Natuurlijk spelen leefstijl en voeding een belangrijke rol in gewichtsbeheersing. Als je te veel eet en te weinig beweegt kan dit resulteren in een hoger lichaamsgewicht. Maar er zijn nog meer zaken die invloed hebben op de gewichtsregulatie. Denk hierbij aan een genetische component, emoties, stress en slaaptekort. Maar met name hormonen kunnen een belangrijke spelbreker zijn als je gewicht wilt verliezen. Ik heb de vier belangrijkste voor je onder elkaar gezet.

1. Ghreline

We beginnen met ghreline, het hongerhormoon. Deze stof zorgt ervoor dat je trek krijgt en gaat eten. Op die manier worden de noodvoorraden brandstof in je lichaam weer aangevuld.

2. Leptine

Dit is is het verzadigingshormoon en daarmee de tegenhanger van ghreline. Leptine wordt door de vetcellen aangemaakt zodra de noodvoorraden zijn aangevuld. De hersenen weten nu dat zij a) het verzadigingssignaal kunnen afgeven, zodat jij stopt met eten en b) dat de schildklier weer schildklierhormoon mag aanmaken om het metabolisme op te starten.

Indien er te veel en te vaak leptine wordt aangemaakt door de vetcellen, dan kunnen de hersenen doof worden voor dit signaal. Dit noemen we leptineresistentie en heeft tot gevolg dat je trek houdt en dat jouw schildklier geen toestemming krijgt om schildklierhormoon aan te maken.

3. Insuline

Deze naam ken je vast wel: insuline. Dit is het hormoon dat onder andere de bloedsuikerspiegel binnen de veilige marges houdt door de opname van glucose in de cellen te faciliteren. Ook voor insuline geldt dat een frequent of te groot aanbod van insuline insulineresistentie kan veroorzaken en tot aankomen in gewicht. Het gevolg hiervan is dat glucose de cellen niet in kan, waardoor het wordt afgeleverd bij de vetcellen, die op hun beurt weer leptine aanmaken. Zo kan insulineresistentie tot leptineresistentie leiden.

4. Cortisol

Cortisol is actief bij stress en zorgt onder andere voor het verhogen van de bloedsuikerspiegel en het verlagen van de schildklierwerking. Dit stamt nog uit de oertijd. Stress betekende vluchten of vechten met een sabeltandtijger en voor beide opties was veel brandstof nodig. Door alle opgeslagen glucose weer vrij te maken en cellen die niet direct betrokken waren bij overleving inactief schildklierhormoon te geven kon cortisol jouw kans op overleving verhogen. Dit mechanisme is nog steeds actief.

Alleen is de sabeltandtijger vervangen door deadlines en financiële zorgen, waardoor we in plaats van veel glucose verbranden in een sprintje, juist moe op de bank ploffen met Netflix en bij voorkeur wat lekkers te drinken met een knabbeltje pakken. Al die vrijgekomen glucose verbranden we niet meer, waardoor het lichaam extra insuline moet aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer te verlagen. Chronische stress werkt zo niet alleen insuline- en leptineresistentie in de hand, maar verlaagt ook nog eens het actieve schildklierhormoon.

Schildklierhormoon

En natuurlijk speelt ook het schildklierhormoon een rol bij het afvallen, wat het voor mensen met een trage schildklier lastiger maakt. Veruit de meeste mensen met een trage schildklier slikken schildkliermedicatie in de synthetische vorm T4, levothyroxine. T4 is zelf weinig actief en moet nog in het lichaam omgezet worden in de actieve vorm T3. Het is T3 die in de cellen het metabolisme activeert. Cortisol blokkeert deze omzetting van T4 in T3 en een tekort aan T3 op zijn beurt zorgt ervoor dat de cellen minder gevoelig worden voor insuline, wat niet alleen insulineresistentie tot gevolg kan hebben, maar ook leptineresistentie. En leptineresistentie blokkeert vervolgens weer de aanmaak van T4 schildklierhormoon.

Kortom: álles is met elkaar verbonden. Duurzaam gewicht verliezen is niet simpelweg het wel of niet hebben van wilskracht. Wanneer minder eten en meer bewegen niet effectief is, dan is het tijd om bovenstaande punten op te nemen in je nieuwe plan van aanpak.

Tips voor afvallen met een trage schildklier

Wil je nu eindelijk een keer duurzaam gewicht verliezen, óndanks je trage schildklier? Dan geef ik de volgende adviezen:

  1. Vergeet diëten op basis van calorie in – calorie uit
  2. Eet voldoende
  3. Kies voor gezonde, verse voeding in plaats van kant-en-klare pakjes en zakjes
  4. Stabiliseer je bloedsuikerspiegel door gezond, regelmatig en vezelrijk te eten
  5. Eet minder vaak
  6. Beweeg op nuchtere maag
  7. Verbeter je slaap
  8. Geef prioriteit aan stressreductie.
  9. Neem je tijd: er is geen quick fix, zeker niet bij afvallen met een trage schildklier
  10. Creëer een leefstijl, die bij jou past en waar je blij van wordt.

Belangrijke note: Veranderingen in je eetpatroon kan invloed hebben op je gezondheid. Overleg daarom altijd met een specialist die op de hoogte is van welke medicatie je slikt en hoe het verder gesteld is met jouw gezondheid. Bouw medicatie niet op eigen initiatief af.

Meer lezen van schildklierexpert Vera Kamphorst?

Vera Kamphorst - Happy hashimoto

Vera Kamphorst, oprichter Happy Hashimoto, is orthomoleculair therapeut en ervaringsdeskundige op het gebied van Hashimoto. Ze specialiseerde zich in de trage schildklier en heeft inmiddels ruim 2000 vrouwen met een trage schildklier verder geholpen. Dit doet zij via haar boek ‘Ik heb een trage schildklier, wat nu?’ en diverse onlinecursussen, waaronder het programma Grip op Gewicht. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer informatie.

Tekst | Vera Kamphorst
Beeld | Getty Images

Ook interessant