Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Afvallen na stoppen met roken? Híer moet je op letten

afvallen-na-stoppen-met-roken.jpg

Wie stopt met roken, komt volgens het Voedingscentrum gemiddeld 4 kilo aan. Afvallen na stoppen met roken is bovendien lastig. Hoe pak je dat het best aan?

Vooropgesteld: een paar kilo aankomen is natuurlijk veel minder erg dan de gezondheidsrisico’s die roken oplevert. Baal jij toch van die extra kilo’s sinds het doven van je laatste sigaret? Hier moet je rekening mee houden als je wilt afvallen na stoppen met roken.

Waarom kun je aankomen door te stoppen met roken?

Roken houdt je letterlijk kilo’s lichter, maar niet om een gezonde reden. De nicotine die in sigaretten zit heeft invloed op je stofwisseling. Als je rookt heb je een snellere stofwisseling dan iemand die niet rookt. Krijg je geen nicotine meer binnen, dan verbruikt je lichaam iets minder energie en verbrandt het ook minder vet. Dit geldt ook als je bijvoorbeeld kauwgom met nicotine eet.

Blijf je als je gestopt bent evenveel eten als toen je nog rookte, dan kom je aan. En snoep en snack je nu juist meer, om de lust naar een sigaret te onderdrukken? Dan komen de kilo’s er al helemaal snel aan.

Afvallen na stoppen met roken

Helemaal begrijpelijk dus als jij wat aankomt na het stoppen met roken, maar wil je het liefst ook weer zo snel mogelijk afvallen? Let er dan op dat je jezelf gezonde gewoonten aanleert, zeker wat voeding betreft. Kies in plaats van snoep voor suikervrije kauwgom of fruit, of een van deze gezonde alternatieven voor snacks die je helpen met afvallen. Je kunt hiermee ook een heel specifieke regel opstellen: als ik trek krijg in een sigaret, pak ik een van die gezonde snacks.

Sporten in plaats van roken

Onderschat de kracht van bewegen ook niet, zeker bij stoppen met roken. Naast afvallen helpt dat je ook te ontspannen, je eetlust te verminderen én ter afleiding. En dat is allemaal broodnodig als je moeite hebt met stoppen met roken en wilt afvallen.

Als je sport maak je stofjes aan die je kunt vergelijken met nicotine, die je goed laten voelen. Op deze manier kun je tijdens het sporten de trek in een sigaret dus wegnemen. Intensief sporten werkt hierbij het best. Ga bijvoorbeeld fietsen, doe wat squats of maak een wandeling. En heb je yoga of bodypump al eens geprobeerd? Ouderwets fitnessen werkt ook!

Kortom: gun jezelf de tijd, want stoppen met roken én afvallen is niet niks. En lukt het jezelf niet, dan is het altijd nog een goed idee om bijvoorbeeld je huisarts of een diëtist om hulp te vragen.

Bron | Voedingscentrum, allesoversport.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant