Gezondheid

Afvallen? 7 motivaties!

afvallen-motivaties.jpg

Ben je niet tevreden met je gewicht en ben je bezig met een patroon om af te vallen? Dan bevind je je al een stapje in de goede richting. Maar soms is het lastig om het dieet te blijven volgen en al het lekkers te laten staan. Daarom een aantal motivaties om jezelf toch vast te bijten in het proces om af te vallen.

1. Waarom afvallen?

Allereerst is het belangrijk om voor jezelf vast te stellen waarom het voor je belangrijk is om af te vallen. Schrijf deze argumenten op, zodat je hier in mindere tijden kracht uit kunt putten.

2. Blijf realistisch

Wanneer je wilt afvallen, ben je vast van plan een bepaald resultaat te behalen. Wees hierbij realistisch, want we willen allemaal wel het figuur van een model maar dat is voor velen niet weggelegd. Leg daarom de lat niet te hoog en houd je doel voor ogen. Op deze manier zul je niet snel geïrriteerd raken en zit je lekker in je vel.

3. Voorkom het jojo-effect

Je hoeft niet al het eten te laten staan en van een blaadje sla te leven. Het is veel beter om regelmatig te eten. Het lichaam gaat anders zuinig om met wat er wel binnenkomt. Op het moment dat je weer meer eet, kom je ook weer veel aan. Dit valt onder de noemer ‘jojo-effect’.

4. Voldoende bewegen

Tijdens het afvallen, is regelmatig bewegen ook een belangrijk ingrediënt. Maar zoek iets wat je leuk vindt, zodat je het ook geregeld doet. Vaak is 30 minuten per dag al genoeg. Dat kan dus verschillen van intensief fitnessen tot een wandeling in het park.

5. Regelmaat in uw leven

Houd regelmaat in je leven. Loop jezelf niet voorbij en eet op vaste tijden. Neem hiervoor ook rustig de tijd, zodat je weer even voor jezelf kunt zorgen en niet gespannen wordt.

6. Vervangers

Kun je een heerlijke grote koek of een andere snack niet weerstaan? Het is gelukkig maar een gewoonte, dus dit is makkelijker af te leren dan wanneer je eet door emoties. Je kunt de snacks bijvoorbeeld vervangen door een stuk fruit of een bakje yoghurt.

7. Wees niet te streng

Houd je gedrag voor ogen en verbeter deze indien dat nodig is. Maar wees niet te streng voor jezelf. Je wilt dit waarschijnlijk je leven lang vol blijven houden. Kijk naar het totaal en je prestaties en vraag alleen het mogelijke van jezelf.

Bron: www.gezondheidsnet.nl

Ook interessant