Gezondheid

Afvallen in de overgang moeilijk? Zo pak je het aan

afvallen-in-de-overgang-moeilijk-zo-pak-je-het-aan.jpg

De overgang is voor veel vrouwen niet per se de prettigste periode in hun leven. Zowel je lichaam als geest krijgen met allerlei veranderingen te maken waar je soms flink van in de war kunt raken. Zo ook de kilo’s die er ineens aan lijken te vliegen. Dat is wel het laatste waar je op zit te wachten. Door de hormonale veranderingen in je lichaam wordt ook afvallen in de overgang ineens een stuk moeilijker.

Maar met de juiste tips lukt het jou ook!

Afvallen in de overgang: hoe pak je dat aan?

In de overgang kom je makkelijker een paar kilo aan, omdat je stofwisseling tijdens deze periode in je leven trager wordt én je lichaam minder oestrogeen aanmaakt. De lagere oestrogeenproductie zorgt er daarnaast voor dat je meer honger krijgt én je verzadigingsgevoel omlaag gaat. Genoeg risico’s op het krijgen van dat extra vetrolletje dus. Het is dus zeker belangrijk om juist nu meer aandacht te schenken aan wat je op een dag in je mond stopt.

Welke voedingsstoffen heb je nodig?

Wanneer je wilt afvallen in de overgang, is het verstandig om goed te blijven eten. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar lijnen heeft niet alleen met minder eten te maken, maar vooral met wat je eet. Zo is het juist goed om gezonde vetten te blijven eten, zoals avocado, noten, zaden, olijven en vette vis. Gezonde vetten bevatten vitamine E, omega-3 en antioxidanten, die ervoor zorgen dat je verlaagde oestrogeenproductie wordt gecompenseerd. Eet ook veel groente en fruit om gezond en energiek te blijven. Daarentegen kun je snelle koolhydraten, zoals suikers en witte meel (waar wit brood van wordt gemaakt) beter laten staan.

Drink genoeg water

Tijdens de overgang heeft je lichaam meer moeite met het kwijtraken van afvalstoffen. Door voldoende water te drinken (zo’n 1,5 tot 2 liter per dag) help je je lichaam een handje om deze van afvalstoffen te ontdoen en een goede spijsvertering op gang te houden. Daarnaast zorgt een tekort aan water ook voor meer zin in zoete en zoute snack attacks. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je je vochtinname af en toe met alcoholinname verwart. Ga juist bewuster om met het drinken van alcohol, omdat je lichaam op deze leeftijd veel meer moeite moet doen om de alcohol af te breken.

Voorkom emo-eten

Een hele belangrijke wanneer je wilt afvallen in de overgang: probeer je niet te laten beïnvloeden door de emoties die je in deze periode kunnen overmannen. De overgang is voor veel vrouwen een emotionele, stressvolle periode. Het is dan soms ook gewoon fijn om jezelf te troosten met lekkere dingen. Overdrijf het alleen niet! Probeer deze momenten ook af te wisselen met het nemen van gezonde snacks – snoeptomaatjes, een handje noten of een paar olijfjes. Ook kan het helpen om jezelf af te leiden door een wandelingetje te maken, te gaan sporten of een goed boek te lezen. Het is sowieso een goed idee om meer te gaan bewegen tijdens de overgang.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Luister naar je lichaam

Het allerbelangrijkst is om in deze periode van je leven goed te blijven luisteren naar je eigen lijf. De hormonen gieren door je lijf, dus het is logisch dat je je af en toe nogal ‘anders dan anders’ voelt. Heb je zin om alles even te laten varen en gewoon los te gaan? Doe dat dan ook gewoon. Heb je behoefte aan rust en ruimte, neem die ruimte dan en verwen jezelf bijvoorbeeld met een dagje wellness. Het is belangrijk dat jij je goed (genoeg) voelt om deze ‘goede voornemens’ vol te houden.

Bron | Jasper Alblas, Nouveau, Optimale gezondheid
Beeld | iStock

Ook interessant