Gezondheid

Afvallen? Déze dagelijkse bezigheid blijkt de sleutel tot succes

eetdagboek-afvallen.jpg

Bijna iedereen die wil afvallen, weet hoe moeilijk het kan zijn om daadwerkelijk wat kilootjes kwijt te raken en dat ook vol te houden. Een eetdagboek kan helpen, zowel op het moment zelf als preventief. 

Opschrijven wat je allemaal tot je neemt, zou volgens Harvard Medical School een effectieve manier zijn om af te vallen. Wil je geen strijd tegen de kilo’s voeren, maar gewoon wat gezonder door het leven gaan? Ook dan zou een eetdagboek de uitkomst zijn. Op één voorwaarde: dat je eerlijk bent over wat, wanneer en hoeveel je gegeten en gedronken hebt.

Drie voordelen bij afvallen

Volgens Harvard en Willy Gilbert-Peek – schrijver van het Voedings- en Leefstijlboek – heeft het à la minute bijhouden van een eetdagboek drie voordelen. Door meteen op te schrijven wat je tot je genomen hebt, zit het nog vers in je geheugen. “In de avond weet je niet alles meer, door de dag heen ben je immers met zo veel dingen bezig dat het je weer ontglipt,” aldus Gilbert-Peek tegenover AD.nl. Daarnaast heeft het ter plekke opschrijven volgens de deskundige een preventief effect. “Ik hoor mensen weleens zeggen: nu ik het moet opschrijven, denk ik wel na voordat ik het in mijn mond stop. Het is niet zo dat je het opschrijft om het dan te laten beoordelen. Het is meer voor jezelf en voor het monitoren van je eigen eetgedrag.” Tot slot word je je bewuster van de tijdstippen waarop je eet én hoeveel tijd er tussen je eetmomenten zit. Gilbert Peek: “Dat kun je eventueel veranderen.”

Emoties en eetgedrag

Wat je ook kunt meenemen in je eetdagboek zijn je emoties. Althans, als je het idee hebt dat die invloed hebben op je eetgedrag. Bepaalde gelegenheden, zoals een verjaardag of een feestje, zijn ook belangrijk om bij te houden. “Als je iets wilt veranderen, moet je ook rekening houden met de invloeden eromheen,” stelt Gilbert-Peek. “Voeding zit zo verweven in je leven.”

Meer inzicht in wat je eet

Pas als je alles wat je tot je neemt, opschrijft in een boekje, besef je pas echt hoeveel je eet en drinkt op een dag. Gilbert-Peek: “Er zijn zo veel momenten waarop je onbewust iets in je mond stopt. Als je voor de televisie zit of als je gehaast op weg bent naar je werk.” Dat werkt overigens ook de andere kant op. Vergeet je bijvoorbeeld vaak te drinken en kom je lang niet aan de aanbevolen hoeveelheid water op een dag? Door je glazen te turven, krijg je meer inzicht in hoeveel (of weinig) je drinkt met als gevolg dat je vaker naar de kraan loopt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | ad.nl
Beeld | iStock

Ook interessant