Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Afvallen? Eet van een rood bordje! En meer tips die je absoluut niet verwacht…

rood-bord.jpg

We weten het allemaal: afvallen begint bij gezond(er) eten en meer bewegen. Maar alle beetjes helpen, toch? Wist je bijvoorbeeld dat je slapend slanker wordt in een koude kamer? En ook als je van een rood bordje eet?

Deze zeven tips, die het magazine Women’s Health op een rij zet, klinken bijna te mooi om waar te zijn. Toch zijn ze door het tijdschrift wel onderbouwd met verschillende onderzoeken en studies en wellicht eens de moeite van het proberen waard.

Tip 1: Ruik eens aan pepermuntolie

Zo kan de geur van pepermuntolie je helpen bij je dieet. Onderzoekers van de Wheeling Jesuit Universiteit in Washington lieten vrijwilligers elke twee uur aan de olie ruiken, vijf dagen lang. De vrijwilligers bleken zich niet alleen minder hongerig te voelen, ze namen ook aanzienlijk minder calorieën tot zich. Volgens de onderzoekers zou de sterke geur van pepermunt afleidend werken, waardoor je minder trekt krijgt. Het werkt trouwens niet door te ruiken aan blaadjes, het drinken van een kopje pepermunt of het eten van pepermuntjes; de geur is het sterkst in olie.

Tip 2: Eet van een rood bordje

Wie eet van rood gekleurde borden, eet minder. Dat wijst een studie, gepubliceerd in het onderzoekstijdschrift Appetite, uit. Onderzoekers gaven deelnemers popcorn en chocoladesnacks die zij van witte, blauwe en rode borden mochten eten. De deelnemers met de rode borden aten minder dan de deelnemers die aten van de andere gekleurde borden. Hoe dat zit? De onderzoekers denken dat er van de kleur rood een waarschuwingssignaal uitgaat, dat het je onbewust aanzet om minder te eten. Een kanttekening is op zijn plek: de vrijwilligers wisten nu niet waarom ze van rode borden aten. De onderzoekers zijn er nog niet over uit of het effect hetzelfde is als je dit wél weet.

Tip 3: Betaal je boodschappen met cash

Ga je boodschappen doen? Of ben je onderweg naar de bakker voor dat lekkere broodje? Betaal dan met contant geld, dus met papier of munt. Een studie onder studenten van Cornell University (gepubliceerd in het tijdschrift Obesity) toonde aan dat studenten die niet met pinpas of creditcard betaalden, veel gezondere aankopen deden. Zo kocht 20 procent van hen meer fruit en groenten en minder snoep dan kinderen op scholen waar alleen kon worden gepind. Ook volwassenen zouden volgens verschillende onderzoeken meer lekkere dingen (die meer suiker, vet en zout bevatten) kopen met een pinpas.

Tip 4: Eet chocola (ja echt, chocolade)

Waarom het precies is, hebben de onderzoekers niet onderzocht, maar het lijkt erop dat het regelmatig eten van chocolade zorgt voor minder buikvet. Dat staat in een studie gepubliceerd in onderzoekstijdschrift Nutrition. Jongeren die meer chocolade aten bleken minder buikvet te hebben. Dat komt overeen met eerder onderzoek onder volwassen, waarbij de chocolade-eters die dit 2x per week aten een lagere BMI bleken te hebben. Volgens de onderzoekers van deze laatste studie kan dit wellicht komen door de anti-oxidanten die vooral in pure chocolade zit en de positieve werking die het heeft op je stofwisseling.

Tip 5: Slapend slanker worden

Calorieën verbranden terwijl je slaapt? Het kan, als je de thermostaat ’s nachts een stuk kouder zet. Je lichaam moet dan harder werker om warm te blijven en verbrandt zo meer energie, aldus een studie van National Institute of Health Clinical. Hoe koud de kamer moet zijn? De testslapers in de kamer die 18,9 graden Celsius was (66 degrees) verbrandden 100 calorieën extra per 24 uur. Ook een donkere kamer zou bijdragen aan de calorieënverbranding.

Tip 6: Plak plaatjes op de koelkast

Ben je op dieet? Als je plaatjes van lekkere, maar vooral gezonde, slanke snacks op je koelkast hangt, helpt dat je om minder te eten. Mits je er een blik op werpt, voordat je de koelkast in duikt. Volgens een studie (tijdschrift Appetite) is het de ideale herinnering aan je dieet en het doel dat je voor ogen hebt. Het werkte niet bij mensen die niet op dieet waren. Ook een plaatje van slanke snacks of voedingsmiddelen als achtergrondje op je telefoonscherm heeft dit effect.

Tip 7: Houd je werkplek netjes

Een georganiseerde werkplek werkt in je voordeel als je gezonder wilt eten, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Minnesota onder Nederlandse studenten. Van de deelnemers met een nette werkomgeving koos 67% een appel als snack, van de deelnemers met een rommelige werkplek koos 80% voor een chocoladereep. Waarom? Een georganiseerde werkplek stimuleert om verantwoordelijker en betere keuzes te maken.

Leuk om te lezen

Bekijk ook:

Artikelen van Margriet ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant