Gezondheid

Afvallen? Duik de warmtecabine in!

warmtecabine.png

Wil je een paar kilo’s afvallen? Heb je lichamelijke klachten? Een blessure? Of wil je gewoon efficiënt sporten? De nieuwste trend is sporten in een warmtecabine van 60 graden waardoor je verbrandingsproces wordt versneld. Redacteur Richt Kooistra test momenteel deze manier van sporten en afvallen. Hierbij een verslag van de eerste twee weken.  

Week 1

Het is zover. Op maandag 28 oktober begint mijn challenge bij BBB Healthclub in de Amsterdamse Jordaan. Een paar weken mag ik  hier sporten in een warmtecabine van 60 graden. Normaal gesproken sport ik veel liever buiten in de frisse lucht, dus ben benieuwd hoe ik het zal ervaren. Zal ik afvallen, strakker worden, centimeters omvang verliezen…

Bijzonder aan het concept van BBB Healthclub vind ik de manier waarop coaching, voeding en beweging samen gecombineerd worden. Volgens de oprichters zijn bewust keuzes maken, gezond eetgedrag en doelgericht bewegen namelijk de sleutels tot een mooi en gezond lichaam. Aan diëten en zware gewichten tillen doen ze hier namelijk niet.

Intake gesprek
Voordat ik de warmtecabine in ga, volgt er een intake gesprek. Wat is mijn eetpatroon? Hoeveel sport ik? Wat wil ik bereiken (afvallen, fitter worden, blessure etc)? Hoeveel dagen  per week wil ik komen sporten? Daarna mag ik op de weegschaal. Hierop wordt niet alleen gemeten hoeveel ik weeg, maar ook gemeten hoeveel visceraal vet (vet rondom de organen) ik heb, hoe het met mijn stofwisseling zit en wat mijn spiermassa is.

Opvallende punten: mijn stofwisseling moet verhoogd worden, zodat ik meer vet verbrand en ook daadwerkelijk een paar kilo’s afval. Daarnaast moet ik ook meer spiermassa kweken en kan mijn vetpercentage nog iets omlaag. Gelukkig waren mijn BMI en visceraal vetgehalte helemaal in orde. Ook werd ik van top tot teen gemeten. Na een maand gaan we dan kijken of ik door de oefeningen in de warmtecabine en mijn aangepaste voedingspatroon een paar kilo’s lichter ben en/of mijn taille bijvoorbeeld slanker is geworden.

warmtecabine

Mijn voedingsdagboekje, schema met oefeningen en het bonnetje dat uit de weegschaal rolt.

Week 2

In de tweede week stond er een voedingsgesprek gepland. Dit kun je een keer per week inplannen met je coach. Het voedingsdagboekje dat ik in week 1 heb moeten invullen, hebben we doorgenomen. Volgens mijn coach ziet mijn voedingspatroon er goed uit. Ik varieer goed met verschillende ontbijtjes, eet gezonde tussendoortjes en veel groente en fruit. Punten ter verbetering: ik drink veel koffie met sojamelk. Dit kan geen kwaad, maar ik moet wel kijken of ik de goede sojamelk drink.  Sommige sojadrinks zitten namelijk vol suiker en dat is weer niet goed als je er te veel van neemt.

Aardappelen

Ook mag ik best wat vaker aardappelen eten. Het is niet erg als ik ’s ochtends al koolhydraten bij het ontbijt heb genomen, zoals bijvoorbeeld havermout, maar anders is het wel aan te raden om aardappelen te eten. Koolhydraten bevatten namelijk vezels die je lichaam nodig heeft. Daarnaast mag ik niet twee keer op een dag noten. Afwisselen met een ander tussendoortje is het beste, bijvoorbeeld een stuk fruit of een cracker. Voor mijn tweede week moet ik weer een dagboekje bijhouden. En ik kan nu al zeggen: ik heb deze week al meer gesnoept. Wijntjes, appeltaart en wat chocolade. Toch houdt een voedingsdagboekje je wel scherp. Doordat je moet bijhouden wat je eet, snoep je toch minder snel.

Hoe het sporten in de warmtecabine bevalt? Heerlijk! Het is lekker warm en kom er altijd helemaal bezweet weer uit. Hierdoor heb je wel het idee dat je echt iets hebt gedaan. En dat na slechts 30 minuten, want langer hoef je niet te sporten. Dit komt doordat je lichaam meteen al opgewarmd is. Een warming-up is dus niet nodig. Extra pluspunt is dat je vetverbranding meteen start.

Het vervolg…

Lees binnenkort ook wat ik in week 3 en week 4 heb beleefd. Ben ik al een paar kilo’s afgevallen?

Ook interessant