Afvallen door wandelen? 7x zo maak je deze work-out éxtra effectief Beeld Getty Images/Westend61
Beeld Getty Images/Westend61

Afvallen door wandelen? 6x zo maak je deze work-out éxtra effectief

Als je wat kilo’s kwijt wilt, hoef je zeker niet per se te zweten in de sportschool. Ook wandelen is namelijk hartstikke effectief om meer in shape te komen en je beter te voelen. Zeker als je op de onderstaande zes punten let, is wandelen een fantastische work-out die kan helpen bij het afvallen.

Tijd om je schoenen aan te trekken en lekker naar buiten te gaan.

Afvallen door wandelen

Laten we eerlijk zijn: vaak zijn er héél wat factoren die een rol spelen als je wat kilo’s wilt verliezen. Hoeveel en wat je eet is bijvoorbeeld belangrijk, maar ook je hormoonhuishouding, metabolisme en hoeveel je beweegt tellen mee. Alleen wandelen is hoogstwaarschijnlijk niet voldoende voor het afvallen, maar je kunt er wel flink wat calorieën mee verbranden. Daarnaast is wandelen ook nog eens hartstikke gezond voor je lichaam: je verbetert er de conditie van hart en bloedvaten mee, traint bijna alle spieren in je lichaam én het is ook nog eens heel goed voor je darmen. Mooi meegenomen, dus.

Om wandelen extra effectief te laten zijn als work-out en voor het afvallen, kun je de volgende zes adviezen opvolgen.

1. Maak een routine van wandelen

Als je ‘s avonds na een lange dag op de bank ploft, heb je waarschijnlijk geen zin meer om je sportschoenen aan te trekken. Daarom is het als je wilt afvallen door meer te wandelen, heel belangrijk dat je wandelen onderdeel van je routine maakt. En dat hoeft niet een aparte wandeling op je planning te zijn: ook wandelen van of naar de supermarkt of je werkt telt mee, net als een kort rondje net voor je ontbijt of tijdens de lunchpauze. Niet alleen lange wandelingen tellen mee: ook vijftien tot twintig minuten lopen kan al een verschil maken en wat extra calorieën verbranden. Plus: het is véél beter voor je om geen lange tijd achter elkaar te zitten, als dat kan.

2. Zoek een wandelmaatje

Nog een manier om wandelen makkelijker te maken, is door een wandelmaatje te zoeken. Zéker als je soms een gebrek aan motivatie hebt, kan dit je net een duwtje in de juiste richting geven. Niet alleen helpt het om te starten met wandelen, ook helpt de afleiding van een buddy ervoor dat een lange wandeling véél korter lijkt te duren.

3. Doe intervaltraining

Als je sneller loopt, verbrandt je meer calorieën én zet je je hart harder aan het werk. En dat zijn niet de enige redenen dat je sneller wilt wandelen tijdens het afvallen. Door meerdere keren tijdens je wandeling van tempo te veranderen, zou volgens onderzoek je stofwisseling sneller gaan werken. En dat zorgt er dus voor dat je niet alleen tijdens de wandeling, maar ook daarna méér calorieën verbrandt dan wanneer je op één vast tempo blijft wandelen.

4. Neem de trap

We schreven het net al: niet alleen lange wandelingen tellen, ook korte stukjes kunnen een verschil maken. Traplopen is hartstikke goed voor de gezondheid van onder andere je hart, én je verbrandt er flink wat calorieën mee. Van die trap een extra intensieve work-out maken? Neem dan twee treden tegelijk, om je billen en dijbenen extra te trainen.

5. Bergopwaarts wandelen tijdens het afvallen

En niet alleen intervallen tijdens het wandelen zijn effectief als je wilt afvallen: ook bergopwaarts lopen zorgt voor flink wat meer calorieverbranding. Je zou namelijk maar liefst dertig procent méér verbranden als je een heuvel op loopt. Daarnaast train je ook nog eens je bilspieren én hamstrings hiermee, dus dat is mooi meegenomen.

6. Doe oefeningen tijdens je wandeling

Wil je van het wandelen een volledige work-out maken en ook nog wat andere spieren trainen? Dan kun je tijdens het lopen één of twee keer stoppen om wat oefeningen te doen. Daarvoor heb je niets extra’s nodig: je gebruikt gewoon je lichaamsgewicht. Denk bijvoorbeeld aan push-ups en lunges. Door die oefeningen te doen, help je twee doelen te behalen. Ten eerste helpt het om meer calorieën te verbranden tijdens het wandelen, wat helpt tijdens het afvallen. Ten tweede zorgt het, net als de intervallen, dat je stofwisseling een boost krijgt.

Bron | Good Housekeeping, NetDoctor

Ilse van RoekelGetty Images/Westend61
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden