Gezondheid

Afvallen? Volgens deze arts kan alleen al je ademhaling hierbij helpen

ademhaling.jpg

Zeg eens eerlijk? Ben jij iemand die vooral (te) veel gaat eten wanneer je last hebt van stress? Dan ben je niet de enige. Bij veel mensen met overgewicht wordt het teveel aan lichaamsgewicht veroorzaakt door emoties en stress. Maar er is hulp uit onverwachte hoek; volgens een franse arts kan je ademhaling je namelijk helpen wanneer je een paar kilootjes kwijt wilt raken. 

Troost zoeken

En dat is natuurlijk ook niet zo gek. Wanneer je niet lekker in je vel zit, ben je geneigd om troost te zoeken. Veel mensen vinden die troost in de vorm van (ongezond) eten. Een stuk taart geeft nou eenmaal meer vreugde dan een wortel. Ook stress zorgt ervoor dat je voedingskeuzes negatief worden beïnvloed. Wanneer je écht wilt afvallen, zul je dus eerst dit probleem aan moeten pakken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Hartritme

Volgens de Franse arts-diëtist David O’Hare is het zinloos om te proberen af te vallen door simpelweg een dieet te volgen en meer te gaan bewegen. Daarmee bestrijd je volgens O’Hare namelijk alleen maar de gevolgen, zonder de oorspronkelijke aandoening aan te pakken. Hij stelt dan ook dat je eerst je emoties en stress onder controle moet zien te krijgen, voordat je je eetgewoontes kunt veranderen. Dit doe je volgens de Franse arts dan ook het beste door te focussen op je hartritme.

Wisselwerking

Volgens O’Hare kunnen stressvolle situaties ervoor zorgen dat het tempo van je hartritme sterk wisselt en chaotisch is. En dat verstoorde ritme heeft veel invloed op de rest van je lichaam, namelijk op je: hersenen, hart, autonome zenuwstelsel en hormoonsysteem. Ook de emotionele beïnvloeding van je eetgedrag verloopt via je hart. Wanneer je dus je verstoorde hartritme aanpakt, heeft dat een gunstige wisselwerking op alle andere onderdelen van het lichaam.

Goede ademhaling aanleren

Maar hoe zorg je er dan voor dat je hartritme onder controle is? Volgens de arts-diëtist heb je hier zelf veel invloed op. Door een goede ademhaling aan te leren, kun je ervoor zorgen dat je hartritme in balans blijft. Hij stelt dan ook dat je door middel van ademhalingsoefeningen een hoge hartcoherentie kunt bereiken. Hierbij communiceren ons brein, hart, zenuwstelsel en hormoonsysteem optimaal. Het lichaam leert zo efficiënt zijn energie te verbruiken en stuurt minder snel aan op ongezond snackgedrag. Hierdoor val je dus ‘vanzelf’ af, aldus O’Hare. Zou het écht zo simpel zijn?

Lees ook
Slaap je slecht? Probeer deze Japanse ademhalingsoefening eens

Bron| DokterDokter
Beeld| iStock

Ook interessant