Gezondheid

Déze activiteit overdag kan zorgen voor een betere nachtrust

binnen-een-minuut-in-slaap-vallen-probeer-dit-trucje-eens.jpg

Lig je geregeld wakker en kom je maar moeilijk in slaap? Dan kan het helpen om vaker in beweging te komen. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat geregeld sporten bijdraagt aan een betere nachtrust.

“Onderzoeken van de afgelopen tien jaar hebben aangetoond dat je door te sporten je slapeloosheid kunt verminderen,” vertelt klinisch psycholoog Kelly Glazor Baron van de Amerikaanse Rush Universiteit in Chicago. “Zo heeft een onderzoek onder oudere vrouwen met slapeloosheid uitgewezen dat hun slechte nachtrust sterk verbeterde wanneer ze gingen sporten. De vrouwen kregen meer energie en hadden minder depressieve klachten.”

Sporten tegen slaapapneu

Ook wezen onderzoeken uit dat vrouwen die geregeld sporten langer slapen én minder vaak wakker worden ’s nachts. Degenen die te kampen hebben met slaapapneu, zien hun klachten bovendien met 25 procent verminderen als ze geregeld bewegen.

Diverse oorzaken

Volgens de onderzoekers heeft de gunstige invloed van beweging op de nachtrust verschillende oorzaken. Sporten zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur stijgt. Na de inspanning daalt de temperatuur van het lichaam, wat het in slaap vallen bevordert. Daarnaast zorgt sporten ervoor dat de symptomen van angst, depressie en opwinding verminderen. Dit zijn juist de dingen waardoor mensen moeilijk in slaap kunnen komen.

De ideale training

2,5 uur per week matig intensief sporten zou volgens de onderzoekers al leiden tot een betere nachtrust. Volgens sportarts Christopher Kline van de Amerikaanse universiteit van Pittsburgh maakt het niet uit wat voor soort sport je beoefent. “Stevig wandelen, licht fietsen; als het je hartslag maar verhoogt tot het niveau dat het je moeite kost, maar dat je nog steeds kunt praten tijdens het trainen.”

Gezond alternatief voor slaappillen

Volgens de deskundigen is het effect van beweging niet zo groot als het slikken van slaappillen. Maar sporten is natuurlijk een veel gezonder alternatief. “Slaappillen zijn buitengewoon gevaarlijk,” stelt Shawn Youngstedt, onderzoeker aan de Arizona State University in het Amerikaanse Phoenix. “Het gebruik ervan is te vergelijken met het roken van een pakje sigaretten per dag. Sporten is gezond. En het levert een extra bonus op voor de lange termijn: mensen die lichamelijk actief bezig zijn, lopen minder risico chronische slapeloosheid te ontwikkelen.”

Lees ook
Dít is de ideale sport voor wie niet te veel wil afzien

Bronnen| CNN, Sleep Foundation
Beeld| iStock

Ook interessant