Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kin-acne, waarom krijg je het en hoe kom je er vanaf?

ba-habits-die-hard.jpg

Leuk is anders, maar het is een feit: vrouwen boven de 25 jaar krijgen vaker te maken met acne en dan specifiek met puistjes op de kin. Kin-acne, dus. De dader? Je hormonen. Bij Women’s Health UK gingen ze op zoek naar een oplossing, samen met huiddokter Jonquille Chantrey.

Hormonale acne dus. Die kinpuistjes komen vaak in de vorm van cystische acné (grote, rode bultjes) of comedonen (bultjes met een witte punt). Kin-acne wordt veroorzaakt door een verhoogde olieproductie onder de huid, wat dus weer te herleiden is tot onder andere onze hormoonhuishouding.

Stop met je kin aanraken

Volgens Dr. Chantrey is de kin sowieso een geliefde plek voor acne, omdat we die plek voortdurend aanraken met onze handen. En raad maar eens wat we allemaal op een dag nog meer aanraken met onze handen. Minder aan je gezicht zitten, zou dus al moeten helpen. Net als ‘vooral niet je puistjes uit gaan knijpen’ heel erg helpt.

Maar hoezo zijn die pukkels er toch opeens? Daar zijn verschillende oorzaken voor te vinden:

Menstruatie

Zo rond je eisprong, verhoogt je lichaam oestrogeen en progesteron om de baarmoeder voor te bereiden op zwangerschap. Als die hormonen toenemen, gaan je olieklieren meer talg produceren et voilà: puistjes.

De pil

De pil vermindert circulerende androgenen, waardoor er minder talg wordt geproduceerd. Ben je gestopt met de pil? Dan is de kans dus groot dat er een overproductie van talg is.

Slecht slaappatroon

Ook als je minder slaapt dan gewenst, merk je dat meteen aan je huid. Probeer dus absoluut die volle acht uur slaap per nacht te halen. Ga eerder naar bed, limiteer je schermtijd en sta fris weer op.

Stress

Stress is voor niemand leuk en al helemaal niet voor je huid. Een toename van cortisol, het stresshormoon, kan leiden tot – jawel, daar is ‘ie weer – overmatige olieproductie en dus puistjes veroorzaken.

Hoe kom je van kin-acne af?

Een skincare routine is geen overbodige luxe. Was je huid ’s ochtends en ’s avonds met een mild reinigingsproduct om olie en vuil van je huid te verwijderen.

Maar ook je dieet heeft invloed op je kinpuistjes en de hormonen die ze veroorzaken.

  • Eet veel bladgroenten: zij helpen je met het reinigen van gifstoffen uit je spijsverteringskanaal. Hup, aan de spinazie, waterkers en boerenkool dus.
  • Eet dingen die rijk zijn aan zink: schelpdieren, kip, pitten, noten en peulvruchten, bijvoorbeeld. Zink doodt bacteriën.
  • Eet voedingsmiddelen die testosteron verminderen: lijnzaad, zoethout, mint. Testosteron wordt door je huid namelijk omgezet in dihydrotesteron (DHT), een hormoon dat acné stimuleert.
  • Eet veel voeding met bètacaroteen: worteltjes! Maar ook pompoen, mango en abrikozen. Alles in die mooie herfstkleuren bevordert een gezonde celgroei en houdt je huidcellen in balans.
  • Eet producten die probiotica bevatten: yoghurt, kombucha, kimchi, kefir – al je favoriete gefermenteerde vrienden dus. Je darmflora heeft namelijk invloed op ontstekingen in je lichaam, die op hun beurt weer acne veroorzaken. 

Bron | Women’s Health
Beeld |iStock

m46

Margriet 46 ligt nu in de winkel! Met deze week: het nieuwe samenwonen, 13 vragen aan de plantendokter, opvallende first ladies en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant