Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom achteruit wandelen extra gezond voor je is

achteruit-wandelen.jpg

Wandel jij graag? Probeer het de volgende keer dan eens op een iets andere manier te doen. Achteruit wandelen zou namelijk extra gezond voor je zijn.

En hoe gek het ook klinkt: na het lezen van dit artikel, wil je het vast een kans geven. Ergens in het bos waar niemand je ziet dan wel.

Waarom zou je niet vooruit, maar achteruit wandelen?

Regelmatig wandelen is al heel gezond voor je. Laat staan achteruit wandelen. Een stap terug nemen had nog nooit zo’n positieve betekenis. Want achteruit in plaats van vooruit wandelen zou nóg beter zijn voor je spieren, gewrichten en mentale gezondheid. Dit doet het namelijk voor je…

Conditie

Je bent achteruit wandelen niet gewend, dus je vraagt iets meer inspanning van je lichaam. Dat geeft een kleine boost aan je conditie.

Calorieverbranding

Als je wilt afvallen, kan achteruit wandelen je doel ook kracht bij zetten. Omdat je meer inspanning van je lichaam vraagt, verbrand je ook meer calorieën.

Knieën

Heb je zwakke knieën? Ook dan kan achteruit wandelen of hardlopen een goed idee zijn, wijst onderzoek uit. Je belast je knieën er namelijk minder mee. “Wanneer je vooruit loopt, is er altijd een kleine zweeffase wanneer je voet van de grond is. Dat zweven eindigt met een schok wanneer je voet de grond raakt en die schok wordt opgevangen door onze knieën”, legt fysiotherapeut Frederik de Vriese hierover uit aan Het Laatste Nieuws. “Bij achterwaarts wandelen heb je die zweeffase en dat effect niet, wat positief is.” Een ideale oefening in het revalidatieproces na een operatie aan je knie, ook. Doe dit alleen wel in overleg met je arts en/of fysio.

Lees ook:
Aan het wandelen geslagen? Zo kies je de beste wandelschoenen

Houding

Uit onderzoek blijkt ook dat het een positieve invloed op je algehele lichaamshouding kan hebben. Als je achteruit wandelt, is er namelijk sprake van een grotere heupextensie: je strekt je been vanuit je heup mer uit. Daardoor maak je jezelf iets langer, waardoor je mooi rechtop komt te staan.

Hersenen

Tot slot zet achteruit wandelen je hersenen aan het werk. Deze manier van lopen vereist namelijk veel meer coördinatie en denkwerk. Mede hierom, zou achteruit wandelen ook een goede revalidatietraining na een beroerte kunnen zoen.

Dus, ben jij overtuigd om het op z’n minst te proberen? We hoeven je vast niet te vertellen dat je er het best voorzichtig mee kunt beginnen, om de kans op vallen zo klein mogelijk te houden. Maar oefening baart kunst!

via GIPHY

Meer lezen over wandelen?

Bron | HLN, Healthline
Beeld | Getty

Ook interessant