Aardappelen bereiden Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Aardappelen eten: deze drie bereidingen verhogen de kans op diabetes

Aardappelen kun je op verschillende manieren bereiden en ze zijn vaak een lekkere aanvulling op veel gerechten. Toch kent het koken van aardappelen ook een keerzijde. Uit een nieuwe studie blijkt dat bepaalde kookmethodes bij aardappelen het risico op diabetes kunnen verhogen.

Diabetes komt steeds vaker voor. Volgens een studie, die werd gepubliceerd in het tijdschrift Diabetes Care, ging het in 2021 om 537 miljoen mensen tussen de 20 en 79 jaar. Rond 2030 zal dat aantal patiënten naar verwachting 643 miljoen zijn. Verschillende onderzoekers stellen dat deze stijging mogelijk komt omdat we meer bewerkte voedingsmiddelen eten en minder fruit en groenten.

In een vorige studie onderzochten onderzoekers de aardappelen apart van de andere groenten en ontdekten dat het eten van groenten zonder aardappelen het risico op diabetes type 2 vermindert. De deelnemers hadden daardoor namelijk 21 procent minder kans om de chronische stofwisselingsziekte te ontwikkelen.

Nieuw onderzoek

In dit nieuwe onderzoek evalueerden onderzoekers gegevens van 54.793 deelnemers aan de Deense Diet Cancer and Health-studie. Bijna 8.000 mensen ontwikkelden in 16 jaar diabetes type 2. Verder bleek dat het risico op diabetes toenam wanneer deelnemers aardappelen aten in drie variaties: gefrituurd, gepureerd en chips. Gekookte aardappelen daarentegen verhoogden of verkleinden het risico niet.

Het belangrijkste aspect van het onderzoek is dat aardappelen over het algemeen het risico op diabetes niet zullen verhogen. “Wat diabetes verergert of het risico op diabetes verhoogt, is de manier waarop aardappelen worden bereid en de ingrediënten waarmee ze worden gecombineerd,” vertelt diëtist Juliana Tamayo, aan BestLife.

Toegevoegd zout

“Aardappelpuree, gebakken aardappelen en chips bevatten allemaal toegevoegde vetten en zout. Daarbij komt dat de bijbehorende kruiden van aardappelen over het algemeen ook veel suiker en vet bevatten,” vertelt Tamayo.

“Aardappelpuree wordt vaak gemaakt met volle melk of zware room, boter en zout, die allemaal het risico op een hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en diabetes kunnen vergroten. Gebakken aardappelen en chips worden meestal gemaakt in plantaardige- of pindaolie. Deze oliën bestaan ook uit veel verzadigde vetten.”

Dieet

In tegenstelling tot eerdere studies, hielden onderzoekers ook rekening met het typische dieet van mensen die grote hoeveelheden aardappelen eten. Dit omvat bijvoorbeeld rood vlees, dat een bekende risicofactor is voor diabetes type 2 en de kans op het ontwikkelen van diabetes kan beïnvloeden.

Maar de belangrijkste factor was hier dus niet het algehele dieet, maar de aardappelen. “Friet en chips zijn bijvoorbeeld zetmeelrijk en bevatten veel koolhydraten. Dit soort voedsel zorgt ervoor dat je lichaam meer insuline aanmaakt om de bloedsuikers onder controle te houden. Als je het in grotere hoeveelheden eet, kun je zwaarder worden in de buik, wat insulineresistentie kan veroorzaken, dat kan leiden tot diabetes type 2,” vertelt Jason Ng, klinische verwante professor van geneeskunde en voorzitter van de Diabetes Werkgroep bij de Universiteit van Pittsburgh.

Aardappels bereiden

Onderzoekers ontdekten dat de deelnemers die de minste aardappelen aten negen procent minder kans hadden op het krijgen van diabetes. Er werd hierbij vergeleken met de deelnemers die de meeste aardappelen aten.

Kun je dan helemaal geen aardappelen meer eten? Volgens medische professionals kun je gewoon nog aardappelen eten, alleen zou je ze op een andere manier kunnen bereiden. Tamayo raadt aan om aardappelen in olijfolie te bereiden zonder toegevoegd zout. Verder kun je de aardappelen het beste bakken, grillen, sauteren of koken om de voedingswaarde intact te laten.

“Probeer je aardappelen te combineren met een mager eiwit, zoals gevogelte of vis, en vezels, zoals een salade of groenten,” legt ze uit. “Het eten van koolhydraten in combinatie met eiwitten zal de opname van insuline vertragen, wat uiteindelijk leidt tot een meer gecontroleerde bloedsuikerspiegel.”

Bron | BestLife

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden