Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Red je 10.000 stappen op een dag niet? Geen zorgen, dit aantal is ook al voldoende

dit-aantal-stappen-moet-je-zetten-voor-voldoende-beweging.jpg

Sinds het coronavirus is wandelen extra populair geworden. We lopen heel wat af, maar kom jij na een thuiswerkdag toch niet aan die 10.000 stappen? Dan betekent dat niet per se dat je ook niet actief genoeg bent geweest. Dit aantal stappen moet je zetten voor voldoende dagelijkse beweging. 

En hier komen die 10.000 stappen per dag vandaan. 

Dit aantal stappen moet je zetten voor voldoende beweging 

Je hoort vaak dat 10.000 het perfecte aantal stappen is dat je zou moeten zetten om aan voldoende beweging te komen. Dat staat ongeveer gelijk aan 7 tot 8 kilometer. En daar kom je als je de hele dag thuis werkt en achter je computer zit niet altijd aan. Gelukkig betekent dat niet meteen dat je ongezond bezig bent. Het is namelijk ook oké om op een dag iets minder stappen te zetten, namelijk 6.000. Ook bij dit aantal heb je voldoende dagelijkse beweging te pakken.

Waarom wordt 10.000 aangeraden? 

De 10.000 stappen komen voort uit een onderzoek van dr. Yoshiro Hatano, hoogleraar aan de Kyushu University in Japan uit 1960. Hij stelde toen vast dat mensen gemiddeld tussen de 3.000 en 5.000 stappen zetten en om ongeveer 20 procent meer calorieën te verbranden zouden volgens zijn berekeningen mensen ongeveer twee keer zo veel stappen moeten zetten. Hiermee werd 10.000 stappen de standaard.

Mocht je die uitdaging af en toe toch aan willen gaan, dan staan die 4.000 extra stappen ongeveer gelijk aan een half uur stevig doorwandelen. 

Lees ook: Afvallen? Wandelen werkt uiteindelijk vaak beter dan hardlopen

Meestal is 6.000 is genoeg

Natuurlijk is 10.000 stappen zetten op een dag niet verkeerd, maar ook na het zetten van 2.200 stappen begin je al vet te verbranden. Daarnaast verschilt het per persoon hoeveel stappen je precies zou moeten zetten. Zo hangt het bijvoorbeeld af van je lichaamsgewicht en of je daarnaast nog sport. Ook heeft het met je doel te maken. Als je stappen zet om aan je dagelijkse beweging te komen, dan is 6.000 voldoende. Als je echt wil afvallen, dan geldt hoe meer stappen je zet, hoe meer calorieën en vet je verbrandt. Bij 10.000 stappen zul je in dat geval eerder resultaat zien. 

Dagelijks bewegen 

Voor sommige mensen is 10.000 stappen op een dag zetten geen haalbaar getal. Probeer niet te streng te zijn voor jezelf bij het halen van een bepaald aantal stappen per dag, maar probeer dagelijks in ieder geval een uurtje in beweging te zijn. Of dat nou bestaat uit een wandeling naar de supermarkt en een rondje fietsen of een volledige thuiswork-out dat is aan jou. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.        

Bron | Flair, Rene van Maarsseveen, Puur Figuur
Beeld | Getty Images

Voice Uitdaging

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant