gezond aankomen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Aankomen op een gezonde manier? Zó doe je dat volgens een expert

Overgewicht is een veel voorkomend probleem, maar ondergewicht kan net zo ongezond zijn. Te dun zijn brengt zijn eigen gezondheidsrisico’s met zich mee, zoals een verzwakt immuunsysteem, botontkalking en vermoeidheidsklachten. Hoewel het een probleem is waar veel mensen jaloers op zijn, kan aankomen een uitdaging zijn voor mensen die te dun zijn. Dus hoe pak je dit het beste aan?

Desiré van der Kruk, diëtist van Jouw foodplan geeft tips hoe je op een gezonde manier kunt aankomen.

Verschillende factoren

Veel verschillende factoren kunnen bijdragen aan ondergewicht, zoals genetica, herstellen van een ziekte, niet genoeg eten of het nemen van bepaalde medicijnen. Natuurlijk is het mogelijk om aan te komen door dagelijks veel chocola, friet, gebak en andere lekkernijen te eten, maar je zult je niet fit voelen. Daarnaast is het niet bevorderend voor je cholesterol en bloeddruk. Het eten van calorierijke, voedzame voedingsmiddelen is het advies. Hieronder een aantal tips om op een gezonde manier aan te komen.

Focus op gezonde vetten

Noten, pitten, zaden, pindakaas, avocado en plantaardige oliën zijn voedingsmiddelen met gezonde vetten. En ze zijn rijk aan calorieën. Zo bevat een handje noten gemiddeld 160 kcal. Met vijf handjes per dag zit je al aan 800 kcal. Dat tikt lekker aan.

Voeg kleine extra’s toe aan je maaltijden

Zorg ervoor dat elke hap telt door het calorie- en eiwitgehalte van je maaltijden te verhogen. Voeg noten, zaden en honing toe aan je kom havermout. Doe op je boterham met kaas wat zongedroogde tomaten. En in je salade wat extra olijfolie en walnoten. Deze calorierijke extraatjes maken aankomen makkelijker dan tien boterhammen op een dag te moeten wegstouwen.

Eet vaker

Vaak is beperkte eetlust een probleem bij mensen met ondergewicht. Het kan onaangenaam zijn om een ​​grote maaltijd in één keer te eten. Als je snel vol raakt, overweeg dan om elke dag vijf tot zeven maaltijden te eten in plaats van de standaard drie maaltijden. Kleine tussendoortjes hier en daar kunnen helpen om meer voedingsstoffen binnen te krijgen.

Vergeet je vaak om te eten? Dan is een tip om alarmen op je telefoon in te stellen. Je wordt hierdoor herinnerd om de tijd te nemen om wat te eten.

Drink je calorieën

Als je het moeilijk vindt om meer te eten, zijn dranken met calorieën een oplossing om aan te komen. Drink melk, sojadrank of sap tussendoor. Je kunt ook je eigen smoothies maken met calorierijke ingrediënten. Denk bijvoorbeeld aan een pindakaas-banaan smoothie. Deze kan je maken met één (bevroren) banaan, 3 el pindakaas, 110 ml volle yoghurt en 125 ml volle melk. Zo krijg je extra calorieën, koolhydraten, eiwitten en vet binnen zonder dat je er al te veel over hoeft na te denken.

Blijf sporten

Lichaamsbeweging is belangrijk voor de algehele gezondheid en welzijn. Het kan je ook helpen om aan te komen. Met name krachttraining is gunstig voor het groeien van je spiermassa. Sport geen uren, een work-out van 20-30 minuten is al mooi als je alle spiergroepen traint.

Raadpleeg eventueel een arts

Merk je dat je blijft afvallen ondanks dat je goed eet? Dan is het belangrijk om naar je huisarts te gaan. Soms is er sprake van onderliggende medische aandoening die onbedoeld gewichtsverlies veroorzaakt.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Desiré van der KrukGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden