Gezondheid

Niet afvallen, maar juist aankomen? Zó doe je dat op een gezonde manier

zo-kun-je-op-een-gezonde-manier-aankomen-tips.jpg

In januari is afvallen voor velen nog het goede voornemen. Maar wat nu als je juist wilt aankomen? Je vindt vooral tips om kilo’s kwíjt te raken.

We vertellen je hoe je het aanpakt als je op een gezonde manier wilt aankomen.

Gevolgen van ondergewicht

Het is normaal dat je gewicht schommelt, maar als je steevast ondergewicht hebt, kan dat gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Als je twijfelt of je dit hebt, is het altijd aan te raden hierover in gesprek te gaan met je huisarts. “Als je ondergewicht hebt doordat je minder eet dan je lichaam nodig heeft, kan dat leiden tot een verminderde vruchtbaarheid of het overslaan van je menstruatie”, legt dr. Sally Norton uit aan de Britse Cosmopolitan. Het kan daarnaast zorgen voor kortademigheid, slechte nachtrust, zwakke botten en een lager immuunsysteem.

Oorzaken van ondergewicht

Ondergewicht kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat je een schildklieraandoening hebt of overmatige stress, of wellicht ga je door een periode van ernstig verdriet of lijd je aan een eetstoornis. “Het is belangrijk om als eerst te achterhalen waar je ondergewicht mee te maken heeft”, stelt Norton. Daarna is het zaak om te bepalen hoe je een gezond gewicht terug krijgt door op een gezonde manier aan te komen. “Simpelweg voor producten met veel suiker en vet kiezen is niet de manier. Ja, je zult dan aankomen, maar het is dan vooral vet en dat gaat je gezondheid niet ten goede komen.”

Wat kun je het best eten om aan te komen?

Je lichaam moet aangevuld worden met goede vetten, voedingsstoffen en proteïnen. “Die zullen niet alleen zorgen dat je aankomt, maar ze zorgen ook voor onder meer een goed humeur, sterkere botten en een beter immuunsysteem.” Wat je het liefst eet is natuurlijk per persoon verschillend, maar deze producten toevoegen aan je dieet is sowieso aan te raden:

  • Groenten van het seizoen
  • Olijfolie
  • Eieren
  • Noten
  • Vlees van goede kwaliteit
  • Vis (in olie)
  • Avocado
  • Bessen
  • Donkere chocolade

Eten plannen

Maar net als bij afvallen, is het bij aankomen ook belangrijk om niet alleen op de calorieën te focussen. Daarom is het aan te raden om te trainen en je spieren sterker te maken. Bovenal is het goed om je te realiseren waarom je wilt aankomen en de focus bij jezelf te leggen. “Ik kijk met mensen vaak naar wat ze voor zichzelf willen op de lange termijn”, legt voedingspsycholoog Uxshely Carcamo uit. Ze adviseert om een patroon van nieuwe eetgewoonten te ontwikkelen. “Ervoor zorgen dat je regelmatig eet – ook al heb je geen hongergevoel – is heel belangrijk. Veel cliënten zeggen vaak dat ze niet willen eten omdat ze geen honger hebben, maar vaak voelen ze geen honger omdat ze niet gewend zijn om op gezette tijden te eten.”

Genieten van eten

Ook stelt de psycholoog dat het belangrijk is om weer plezier in eten te gaan vinden. “Hoewel ik niet zou aanraden om alleen suikerrijke producten te nemen, wil ik mensen toch vragen om na te denken over voedende maaltijden waar ze ook van genieten. Het is makkelijker om meer te eten als je van een product echt geniet.”

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Cosmopolitan UK
Beeld | Getty Images

Ook interessant