Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom kun je aankomen door stress?

waarom-kun-je-aankomen-door-stress.jpg

Als je een stressvolle periode doormaakt in je leven, kan het zijn dat je na een tijdje merkt dat er wat kilo’s zijn blijven hangen. En dat terwijl sommige andere mensen juist gewicht verliezen door stress. Waarom kun je eigenlijk aankomen door stress?

Diëtist en dieetpsycholoog Eveline van de Waterlaat legt het uit aan RTL Nieuws.

Aankomen door stress

Als je voor langere tijd stress hebt, is dat erg ongezond voor je lijf. Het staat continu in opperste staat van paraatheid, omdat je cortisol-level hoog blijft. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd, en dat is niet voor niets. Het hormoon, dat wordt aangemaakt in de bijnieren, komt vrij in stresssituaties om energie (suiker) uit de cellen zo snel mogelijk vrij te maken. Zo kan je lichaam presteren, legt de diëtist uit.

Cortisol

“Omdat cortisol niet zomaar zijn werk kan doen, heeft het een receptor nodig om het signaal door te geven aan de lichaamscellen.” Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de mensen een genvariant heeft die ervoor zorgt dat die receptor erg gevoelig is voor cortisol. “Bij deze mensen zie je als gevolg hiervan een herverdeling van de vetmassa: op armen en benen neemt het vet af, terwijl het rondom de buik juist toeneemt.” Ook heeft deze groep vaker een ongunstige cholesterol- en suikerstofwisseling, een hoger risico op depressie en een lagere spiermassa.

Genetisch bepaald

Het betekent overigens ook dat de andere groep – de mensen die deze genetisch bepaalde (over)gevoelige receptor niet hebben – minder gevoelig zijn voor de negatieve effecten van cortisol op het lichaam. Zij hebben ook een gunstige suiker- en cholesterolstofwisseling en bijvoorbeeld vaker een slankere taille. Volgens de diëtist is het dus deze genetisch bepaalde gevoeligheid die bepaalt of je wel of niet aankomt door stress. Ook is het zo dat cortisol een seintje geeft aan de hersenen dat je trek krijgt in calorierijke voeding met veel vet en suiker. “Je komt in een vicieuze cirkel terecht: van stress krijg je meer zin in vet en suiker en daarvan ga je weer meer cortisol aanmaken.”

Lees ook: Dít is waarom sommige medicijnen ervoor zorgen dat je aankomt

Tips

Wat je hiertegen kunt doen? Hoe moeilijk het ook is, het is belangrijk om niet naar de ongezonde snacks te grijpen. Zorg ervoor dat je alleen gezonde snacks in huis hebt, zodat je die kunt nemen als je trek krijgt. Ook een belangrijke tip is ervoor te zorgen dat je in stressvolle periodes genoeg magnesium binnenkrijgt. Als je stress hebt, verlies je namelijk meer magnesium via je urine, terwijl je dit juist meer nodig hebt om je spieren te kunnen ontspannen. Bovendien zorgt een goede nachtrust ervoor dat je beter bestand bent tegen snacktrek.

Bron | RTL Nieuws
Beeld | Getty Images

Ook interessant