Gezondheid

Aangekomen? Misschien eet je met de verkeerde vork

snel-afvallen.jpg

Onderzoekers bevestigen het nu weer: wie veel opschept, eet ook veel. Maar behalve kleinere borden, kun je ook een kleinere vork gebruiken om af te vallen.

Als we eten krijgen aangeboden in grotere porties, zijn we geneigd er meer van te eten. Dat op zich is niet nieuw, maar onderzoekers hebben nu alle bestaande literatuur over dit onderwerp geanalyseerd en bevestigen wat we eigenlijk al wisten: dat zowel de grootte van de portie als dat van een verpakking invloed heeft op hoeveel we eten. Ook grotere borden zorgen ervoor dat we meer naar binnen werken dan we nodig hebben.

Toch niet zo mindful…

Maar dat zelfs de grootte van je bestek ervoor kan zorgen dat we te veel eten, daar keken we toch even van op. Hoewel, zo gek is het ook weer niet. Hoe mindful we ook proberen te eten, in de hectiek van alledag is het nog steeds iets wat we vaak gedachteloos doen. Ook goed kauwen schiet er vaak bij in, terwijl ook dat overeten kan voorkomen. Niet alleen omdat je bewuster bent van hoeveel je eet, maar ook omdat er bij goed kauwen meer van het verzadigingshormoon GLP-1 vrijkomt!

Nuchtere tips

Het Voedingscentrum komt dan ook met een aantal nuchtere en praktische tips om ons tegen onszelf te beschermen:

  • Laat je niet verleiden tot het kopen of bestellen van meer dan je nodig hebt.
  • Vermijd extra grote ‘XL’ of ‘familieverpakkingen’. Ze zijn verhoudingsgewijs misschien goedkoper, maar je bent daardoor eerder geneigd om meer te eten dan goed voor je is.
  • Gebruik een kleiner servies. Van kleinere borden en met kleinere glazen eet en drink je minder.
  • Gebruik kleiner bestek. Een normale lepel als opscheplepel helpt je om minder eten op te scheppen en met kleinere messen, vorken en lepels eet je minder, dus kun je sneller afvallen!
  • Check het etiket voor de portieaanduiding. Op een verpakking staat niet altijd de portie die je ervan eet of drinkt. Bijvoorbeeld: biscuits waarvan er 3 in een verpakking zitten. Je bent geneigd om ze alle 3 op te eten, terwijl een portie 1 biscuit is.

Bron | Voedingscentrum

Afvallen zonder dieet: 5 eenvoudige manieren

Dit zit in een eetlepel bakolie

2000 calorieën per dag nodig? Maak daar maar 1500 van

Ook interessant