Gezondheid

Aan de slag! Vijf gezondheidsvragen over Yoga

yoga.png

Yoga is populairder dan ooit. Het draagt dan ook bij aan rust in je hoofd en een soepeler en meer ontspannen lijf. Voor wie is het geschikt? Hoe zat dat met ademhaling? Vijf gezondheidsvragen aan Siona Llewellyn, fysiotherapeut en yogadocent bij Amsterdam Fysio.

1 Voor wie is yoga geschikt?

“Veel mensen denken dat je flexibel moet zijn om yoga te kunnen doen. Het tegendeel is waar. Door de oefeningen uit te voeren word je vanzelf flexibeler. Yoga is voor iedereen. Ik werk veel met mensen die last hebben van bijvoorbeeld artrose, reuma of versleten knieën. Lichamelijke klachten hoeven niet te betekenen dat je niet meer kunt bewegen. Het belangrijkste is dat je goed
naar je lichaam luistert. Zoek een goede docent, die je eventueel aangepaste oefeningen kan geven. Voelt iets niet goed? Sla de oefening dan over.”

2 Wat is het voordeel van een soepel lichaam?

“Een soepel lichaam voorkomt blessures. Als onze spieren te stijf worden, trekken ze hard aan de botten waar ze aan vastzitten. Dat kan uiteindelijk pijn in het gewricht veroorzaken. Om een soepel lichaam te krijgen moet je rekken. Bijkomend voordeel van dat rekken is dat de afvalstoffen die je spieren aanmaken, worden afgevoerd.”

3 Hoe vaak moet je rekken om een soepel lichaam te krijgen?

“Dagelijks een kwartiertje is het beste. Ik vind het zelf heel prettig om een paar series van de zonnegroet te doen. Daarmee warmt je lichaam op en stretch je zowel je rug als je benen. Maar als dat
niet in je schema past, is een paar keer per week rekken ook effectief.”

4 Welke rol speelt de ademhaling bij yoga?

“Veel mensen ademen verkeerd als gevolg van dagelijkse stress. Tijdens de yogaoefeningen focus je op een rustige en regelmatige ademhaling vanuit je buik. Dat zorgt dat er voldoende zuurstof door het bloed wordt gevoerd, wat nodig is om de hersens optimaal te laten functioneren. Mensen die goed ademhalen hebben meer energie, slapen beter en kunnen zich beter concentreren.”

5 Welk effect heeft een goede houding op je lichaam?

“Ik kom veel mensen tegen die door hun zittende beroep last krijgen van hun nek en schouders. Door goed rechtop te zitten en je schouders wat te laten zakken, kun je veel van die spanning in je nek en schouders voorkomen. De basis van alle yogaoefeningen is een rechte rug, waardoor je actief werkt aan een goede lichaamshouding. Hoe meer je dat toepast in je dagelijks leven, hoe minder last je hebt van een gespannen lichaam.”

Dit en meer lees je in het yoga-dossier in Margriet 37 2015. Deze en is online te bestellen.

happy-days-logokleinZin om zelf aan de slag te gaan? Doe een van deze leuke workshops! Wat is belangrijk voor jou? Hoe zit het met je beweging? Wat doe jij aan ontspanning? Op een leuke manier aan de slag met je lichaam, door middel van stretching en yoga. Margriet helpt je hierbij tijdens de Happy Stretching day op woensdag 8 juni. Tijdens de Happy Stretching day, georganiseerd door Kyosan leer je alles over stretchen, yoga en over jezelf. Onder deskundige begeleiding, geschikt voor iedereen!

 De hele maand juni is het Happy Days bij Margriet!

Ook interessant