Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Altijd een moe gevoel? Dit zijn 9 mogelijke oorzaken

altijd-een-moe-gevoel-dit-zijn-5-mogelijke-oorzaken.jpg

Wanneer je een paar uur slaap hebt gemist, is het niet zo gek dat je je wat minder fit voelt. Maar voel je je constant moe, ook wanneer je genoeg slaapt, dan is er misschien meer aan de hand. We zetten negen oorzaken op een rij voor het gevoel dat je altijd moe bent.

Je energiepeil wordt namelijk niet alleen bepaald door de hoeveelheid slaap die je krijgt.

1. Altijd moe door een ijzertekort

IJzer is onmisbaar in je lichaam, omdat het ervoor zorgt dat je cellen en spieren genoeg zuurstof binnenkrijgen. Krijgen ze dat niet, dan verzwakken ze en word je moe. Een tekort aan ijzer resulteert vaak in een sloom, zwak, geïrriteerd gevoel. Ook kun je je minder goed concentreren. Voedselwaren die veel ijzer bevatten, zijn onder andere eieren, tofu, bonen en noten.

2. Onvoldoende vocht

Als je druk aan het werk bent of je dag vol gepland staat, komt het wel eens voor dat je vergeet te drinken. Je hebt vaak wel water bij je, maar toch kom je niet aan die 1,5 tot 2 liter per dag die ons geadviseerd wordt. Ook dit kan je vermoeider maken. Want als je die liters niet binnenkrijgt, kan je bloeddruk lager worden en dat zorgt ervoor dat je hersenen minder zuurstof krijgen. En dat kan dus weer een van de oorzaken zijn dat jij je altijd moe voelt. Klinkt logisch, maar blijft vaak een ding. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende water bij je hebt of dat je je fles water in het zicht zet.

3. Slaperig door rommel

Ben je erg creatief en kun je nog wel eens wat dingen laten rondslingeren? Dan kan dit ook een van de oorzaken zijn dat jij je altijd moe voelt. Je brein kan namelijk mentaal uitgeput raken wanneer er te veel rommel in je omgeving ligt. Hoe meer spullen er binnen je zichtveld liggen, hoe moeilijker het voor je hersenen is om ze weg te ‘filteren’. Daar word je na een tijdje ontzettend moe van. Het kan dus helpen om bijvoorbeeld op je werk je bureau schoon en netjes te houden.

4. In bed blijven

Blijf je liever een uurtje langer in bed liggen, in plaats van dat je je naar de sportschool begeeft? Dat kan een averechts effect hebben. Onderzoekers van de Universiteit van Georgia ontdekten dat een milde work-out van twintig minuten meer energie geeft dan twintig minuten stilzitten. Toch maar even doorzetten dus.

5. Te lang slapen

Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar het maakt echt een verschil. Wanneer je in een nacht heel veel slaapt, zal de kwaliteit van je slaap de nacht erna achteruitgaan. En het is de kwaliteit waar het om draait, niet het aantal uren. Wanneer je het gevoel hebt dat je extra vermoeid bent, probeer je dan een aantal dagen aan je normale aantal uren slaap te houden. Dan zit je zo weer in je oude ritme en zul je je al snel uitgeruster voelen.

Lees ook:
9x hoe het kan dat je moe wakker wordt terwijl je veel slaapt

6. Moe door je schildklier

Als je je niet kunt vinden in de bovenstaande oorzaken kan het misschien zijn dat het met je schildklier te maken heeft. De schildklieraandoening de ziekte van Hashimoto kan namelijk ook voor vermoeidheid zorgen. Als je hashimoto hebt, keert je eigen afweersysteem zich tegen tegen de cellen van je schildklier waardoor je cellen het begeven en je schildklier steeds trager gaat werken. En dat kan ervoor zorgen dat je je concentratie verliest en steeds slaperiger wordt.

7. Niet voldoende (of gevarieerd) eten

We hebben eten nodig, omdat we daar energie uit halen. Eet je niet genoeg of niet gevarieerd, dan krijg je dus niet genoeg energie binnen en word je moe. Best logisch, toch? Sla dus geen maaltijden over en stel ze ook niet uit, omdat je nog even snel een deadline wilt halen. En als je voldoende eet, zorg er dan voor dat je goede vetten eet, want slechte vetten kunnen je slaperig maken. Je zult echt beter presteren wanneer je eerst iets gezonds hebt gegeten.

8. Moe door suikers

Ook als je juist te veel suikers eet kun je in een slaapdip raken. Het is natuurlijk heerlijk om een zak snoep of een chocoladereep in een keer op te eten, maar je krijgt er niet meer energie van. Al is dat misschien wel wat je denkt als je suikers eet, maar dat is niet zo. Integendeel zelfs. Door de cafeïne en suikers krijg je misschien een korte kick, waarna je later juist slaperig wordt. Je kunt dus beter niet te veel suikers eten als je je snel moe voelt.

9. Slaapapneu

Mensen met slaapapneu kunnen ook last hebben van oververmoeidheid. Het kan zijn dat jij of je partner hier zelf ook last van heeft. Mensen met slaapapneu hebben een onregelmatige ademhaling die meerdere malen in het uur stopt. Vaak duurt dit zo’n 10 seconden. Ook dit kan ervoor zorgen dat je je overdag vermoeid voelt, want een van de meest voorkomende klachten bij slaapapneu is vermoeidheid. Ook de partner van iemand met slaapapneu kan wakker liggen door de ademhaling van de partner en vermoeid raken.

Bron | Purewow, Women’s Health, Schildklier Organisatie Nederland
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!  

Ook interessant