Gezondheid

9 wetenschappelijk bewezen manieren om buikvet te verbranden

12-wetenschappelijk-bewezen-manieren-om-buikvet-te-verbanden.jpg

Buikvet is één van de ongezondste vormen van vet op ons lichaam, zeggen specialisten. Maar júist op die plek is het enorm lastig om van dat extra laagje af te komen. Deze 9 wetenschappelijk bewezen manieren om buikvet te verbranden kunnen je ongetwijfeld helpen.

Hoewel er geen wondermiddel is waarmee je zonder moeite ineens een platte buik zónder visceraal vet hebt, kunnen deze dingen je wel helpen om je gezondheid te verbeteren.

1. Laat alcohol (vaker) staan

Dol op een glas wijn of een biertje op z’n tijd? Heerlijk natuurlijk, maar pas op dat je het niet te vaak drinkt als je buikvet wilt verbranden. Niet alleen zijn alcoholische drankjes vaak hoog in calorieën, ook zijn er meerdere onderzoeken die aantonen dat alcohol juist zorgt voor de aanmaak van extra vet rond je middel. Vooral bij mannen en vrouwen tijdens en na de overgang kunnen vetcellen zich snel rond de buik gaan ophopen. Alcohol helemaal laten staan is niet nodig, maar het kan wel slim zijn om wat zuiniger aan te doen met de wijn.

2. Probeer stress te beperken

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook het beperken van stress kan helpen om buikvet te verliezen. Of nog belangrijker: om te voorkomen dat je extra buikvet aanmaakt. Als je stress hebt, maakt je lichaam namelijk extra veel van het stresshormoon cortisol aan. Dat hormoon zorgt ervoor dat je meer trek hebt én vet sneller opslaat rondom je buik. Probeer wat vaker te ontspannen, bijvoorbeeld door yoga te doen. Daarmee train je ook nog eens je spieren; helemaal mooi meegenomen!

Lees ook:
Waarom is buikvet gevaarlijker dan vet op andere plekken?

3. Zorg voor een goede nachtrust

Slapend je gezondheid verbeteren? Dat blijkt te kunnen, als het gaat om buikvet in ieder geval. Sowieso heeft een goede nachtrust heel wat gezondheidsvoordelen, maar als het komt tot je gewicht zeker. Uit een zestien jaar lange studie onder maar liefst 68.000 vrouwen blijkt dat vrouwen die minder dan vijf uur per nacht slapen een aanzienlijk grotere kans hebben op overgewicht en te veel buikvet dan vrouwen die meer dan zeven uur slapen.

4. Buikvet verbranden? Eet wat vaker vette vis

Vet eten terwijl je buikvet wil verbranden: het klinkt misschien onlogisch, maar onderzoek toont aan dat het wel werkt. Vette vis zit boordevol gezonde omega 3-vetten, die ons lichaam onder andere helpen om hart- en vaatziekten te voorkomen en je bloeddruk te verlagen. Ook zou deze vorm van vet helpen om het visceraal vet – vet dat rondom je organen zit – af te laten nemen. Een à twee keer per week een stuk zalm, makreel of een harinkje is dus hartstikke gezond, zelfs als je wat kilo’s kwijt wilt.

5. Laat transvetten liever staan

Transvet kun je sowieso beter niet te vaak eten, maar als je graag wat buikvet wilt verbranden kun je het eigenlijk het beste helemaal laten staan. Transvet is volgens het Voedingscentrum nog slechter voor de gezondheid dan verzadigd vet. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en een te hoog cholesterol. Ook zou een dieet met veel transvetten zorgen dat je maar liefst 33 procent meer buikvet zou verzamelen dan een dieet met andere vetten. Oppassen daarmee dus.

6. Eet de juiste, gezonde koolhydraten

Gelukkig: koolhydraten hoef je niet helemaal te laten staan om wat extra buikvet te verbranden. Wel kun je de hoeveelheid snelle koolhydraten die je eet beter wat beperken. Die snelle koolhydraten worden door je lichaam namelijk binnen no-time omgezet in energie: als je die niet gebruikt kan het opgeslagen worden als buikvet. Langzame koolhydraten bevatten meer vezels en je lichaam doet er daardoor een stuk langer over om ze te verteren. Daarom geven ze je over een langere tijd energie, waardoor de kans dat je ze als buikvet opslaat kleiner is. Welke koolhydraten je juist kunnen helpen bij het afvallen lees je hier.

7. Drink wat vaker groene thee

Het wetenschappelijk bewijs rondom deze tip is nog een beetje twijfelachtig, maar toch kan ‘ie eigenlijk niet missen in een lijst als deze. Al jarenlang zijn er onderzoeken naar het effect van groene thee op onze vetverbranding, met name van buikvet. Groene thee zou je stofwisseling een boost geven door de cafeïne, maar in hoeverre dat echt werkt is nog onduidelijk. Wél is groene thee een enorm goede vervanger van suikerhoudende drankjes en hartstikke gezond, dus kan het nooit mis om er wat vaker een kopje van te drinken.

Lees ook:
Wonderdrank of gewoon lekker: hoe gezond is groene thee?

8. Eet voldoende voedingsvezels

Voedingsvezels zijn eigenlijk belangrijk voor je hele buik: van je stoelgang tot de hoeveelheid vetten die je opslaat. Onderzoekers hebben namelijk ontdekt dat elke 10 gram die je extra eet in vezels binnen vijf jaar zorgt voor 3,7 procent minder van het ongezonde viscerale vet rondom je buikorganen. Mensen die actief waren en veel bewogen verloren zelfs twee keer zo veel van dat vet in dezelfde periode.

9. Doe aan cardiotraining én gebruik gewichten

Voldoende cardiotraining – denk aan wandelen, fietsen of hardlopen – is belangrijk als je wat gewicht wilt verliezen. Vooral als het gaat om de regio rondom je navel. Maar daarnaast kun je het beste ook gaan trainen met gewichten als je wat buikvet wilt verliezen. Door extra spiermassa te kweken versnel je namelijk je stofwisseling, waardoor je de hele dag door meer calorieën en vet verbrandt zónder dat je daar extra actief voor hoeft te zijn.

Bron | Healthline, Eat This Not That, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Ook interessant