Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít zijn de 8 gezondheidsvoordelen van tuinieren

gezondheidsvoordelen-tuinieren.jpg

Lekker buiten zijn, een tuin waar de insecten blij van worden én een plek creëren waar je kunt genieten van het stralende weer: tuinieren heeft allerlei voordelen. En niet in de laatste plaats voor je gezondheid. 

We zetten alle gezondheidsvoordelen van tuinieren voor je op een rij.

1. Calorieën verbranden

Je staat er misschien niet bij stil omdat het zo ontspannend is, maar als je in de tuin werkt, train je een hele hoop spieren. Je bukt, staat, zit op je knieën en wisselt telkens van positie, terwijl je druk bezig bent. Met dit in je achterhoofd is het geen gekke gedachte dat je best wat calorieën verbrandt met een uurtje tuinieren, toch? Om precies te zijn: met een uur in de tuin werken raakt een persoon, die een normaal gewicht heeft voor zijn of haar lengte, gemiddeld zo’n 300 calorieën kwijt. Per klusje kan het aantal calorieën dat je verbrandt nog best verschillen:

  • Onkruid wieden: ca. 130 calorieën per halfuur
  • Spitten: 220 calorieën per halfuur
  • Terras vegen met stoffer en blik: 120 calorieën per halfuur
  • Grasmaaien (niet elektrisch): 120 calorieën per halfuur

2. Betere mentale gezondheid

Tuinieren is dus goed voor de buitenkant van je lichaam, maar ook voor hoe je je vanbinnen voelt. Uit onderzoek van zowel Nivel als de Universiteit van Wageningen blijkt dat tuinieren gezond is, omdat het stressverminderend werkt. Daardoor gaat je mentale gezondheid er flink op vooruit. Ook onderzoekers van de Amerikaanse Texas University kwamen tot de ontdekking dat je mentale gesteldheid profijt heeft van tuinieren. Zij concludeerden dat het angsten kan laten verminderen én je humeur erdoor verbetert. Niet zo gek: je bent bezig in de natuur, je werkt met je handen (en dus hoef je minder na te denken), en je krijgt extra vitamine D van het zonlicht binnen. Win-win-win!

3. Langer leven

Al die gezondheidsvoordelen van tuinieren zorgen er uiteindelijk voor dat je een stuk langer leeft. Uit Japans onderzoek blijkt dat mensen die in de buurt van een tuin, park of ander groen gebied wonen, gemiddeld langer leven dan mensen die geen natuur om zich heen hebben.

4. Gezonder eten

Heb je niet alleen de mooiste bloemen en planten in de tuin staan, maar verbouw je ook groente en fruit? Dan is de kans groot dat je een stuk gezonder eet; je hebt het immers binnen handbereik. Onderzoekers van de Amerikaanse University of Florida kunnen dat bevestigen. Volgens hun resultaten zouden eerstejaars studenten, die vroeger tuinierden of het nog steeds doen, meer groente en fruit eten dan hun jaargenoten.

5. Goed voor je hart

Zoals genoemd, vermindert tuinieren stress. En daar heeft niet alleen je hoofd, maar ook je hart baat bij. Knappe koppen van de New York School of Medicine stellen zelfs dat tuinieren een goed medicijn is voor mensen die hartproblemen hebben en dat het kan helpen bij de revalidatie van je hart.

6. Vitamine D

Hoewel je veel vitaminen uit je voeding haalt, geldt dat niet voor vitamine D. Deze vitamine, die belangrijk is voor de gezondheid van je lichaam, verkrijg je door blootstelling aan de zon. En omdat de meeste mensen tuinieren als het mooi weer is (zie je jezelf al gaan in de stromende regen?), valt die extra vitamine D-boost zeker onder de gezondheidsvoordelen van tuinieren. Ga je lekker in de tuin werken, zorg dan wel dat je je goed insmeert. Enne, vergeet daarbij vooral deze plek niet!

7. De geur van aarde is goed voor je humeur

Lekker in de aarde wroeten, daar worden we blij van! En niet alleen omdat het ontspannend werkt. In aarde komt van nature de bacterie mycobacterium vaccae voor. Deze stoot een geur uit die de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon, in onze hersenen stimuleert. Dit blijkt uit een onderzoek uit 2007 dat gepubliceerd is in het wetenschappelijk tijdschrift Neuroscience. Even een paar keer goed de neus ophalen tijdens het onkruid wieden kan dus wonderen doen.

8. Het is goed voor je geheugen

Tuinieren geeft niet alleen je lichaam een goede workout, maar het doet voor je brein hetzelfde. Tuinieren stimuleert de groei van zenuwcellen in de hersenen, wat er ook voor zorgt dat deze beter functioneren. Hierdoor blijven ze langer gezond en onthoud je bijvoorbeeld dingen beter. Wetenschappers testten dit in 2019 tijdens een onderzoek bij ouderen tussen de 70 en 82 jaar. Bij de ouderen die dagelijks twintig minuten tuinierden (zelfs simpele klusjes als verpotten en water geven) was een duidelijk groei in hersencellen in het geheugen te zien.

Bron | harpersbazaar.nl, bustotaal.nl
Beeld | iStock

Ook interessant