Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van huidproblemen tot vermoeidheid: 7 tekenen dat je te veel suiker eet

van-huidproblemen-tot-vermoeidheid-8-tekenen-dat-je-te-veel-suiker-eet.jpg

Met op je verjaardag een stuk taart eten of soms een lekkere boterham met chocoladepasta bij de lunch is helemaal niets mis. Ook af en toe een koekje of stukje chocolade kunnen natuurlijk geen kwaad. Maar hoe weet je nu of dat ‘af en toe’ toch wat te vaak geworden is? Met deze 7 tekenen geeft je lichaam aan dat je te veel suiker eet.  

Niet meer dan veertig gram

Er is geen aanbeveling in Nederland voor hoeveel suiker je per dag ongeveer zou moeten eten, maar de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan om niet meer dan veertig gram suiker per dag binnen te krijgen. Het liefst natuurlijk nog minder. Dat advies gaat dan om toegevoegde suikers in snoepjes en koekjes, maar ook om natuurlijke suikers in fruitsap of honing. Als je te veel suiker eet, kan dat namelijk nadelige effecten voor je lichaam hebben, waar dít de tekenen van zijn:

1. Je hebt de héle dag zin in zoetigheid

Geloof het of niet: suiker kan hartstikke verslavend zijn. Hoe meer je het eet, hoe meer zin je krijgt in zoetigheid. Dat heeft te maken met je hormonen. Suiker stimuleert namelijk de dopamineafgifte in onze hersenen, wat ervoor zorgt dat iets zoets ons een gelukkig gevoel geeft. Als dat gevoel weer afneemt, geeft je lichaam een seintje dat je weer opnieuw suiker nodig hebt. Natuurlijk is af en toe zin hebben in iets zoets niet zo erg, maar als het regelmatig voorkomt kan het één van de tekenen zijn dat je te veel suiker eet.

2. Je hebt problemen met je huid

Of het nu gaat om acne, roodheid, huiduitslag of juist een droge huid: suiker kán de boosdoener zijn bij deze aandoeningen. Natuurlijk zijn er nog tientallen andere redenen voor huidproblemen (denk aan hormonen, allergieën of gewoon pech) maar soms is het toch écht een van de tekenen van te veel suiker in je dieet. Suiker zorgt er namelijk voor dat de olieproductie in je huid omhoog gaat, terwijl het collageen in je huid minder goed gaat werken. Dat zorgt voor puistjes én vergroot de kans op rimpels, en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Lees ook:
Dit kun je het beste doen als je te veel suiker hebt gegeten

3. Je hebt heel weinig energie

Heb je halverwege de werkdag wel zin om een middagdutje te doen? Dan helpt die koffie met drie suikerklontjes je helaas écht niet. Door veel suikerrijke producten te eten en drinken, gaat je bloedsuikerspiegel namelijk schommelen. De hoge pieken als je net iets met snelle suikers (denk aan snoepjes, frisdrank of koekjes) gevolgd door lage dalen als je al die suikers weer verbrandt hebt, zorgen ervoor dat je energiepeil ook op en neer gaat. Om de hele dag door voldoende energie te hebben, kun je beter langzame koolhydraten (havermout, volkoren granen) en voldoende eiwitten eten.

4. Je hebt vaak gaatjes in je tanden en kiezen

Déze had je vast wel verwacht in dit lijstje met tekenen dat je te veel suiker eet, maar toch zien veel mensen het tóch over het hoofd. Heb je élke keer dat je op controle komt bij de tandarts weer een gaatje? Dan is de kans groot dat je echt te veel zoetigheid wegwerkt. Natuurlijk kunnen ook slecht poetsen of genetische aanleg de kans op gaatjes vergroten, maar suiker is wel een belangrijke factor. De bacteriën die van nature in je mond zitten, worden namelijk gevoed door de suikers, waardoor ze zuur produceren. Dat zuur tast je glazuur weer aan, waardoor er dus gaatjes ontstaan.

5. Je hebt last van een opgeblazen buik

In principe kunnen alle koolhydraten zorgen voor een opgeblazen buik, maar suikers zorgen bij sommige mensen zéker voor dat ongemakkelijke gevoel. Ook hier komt dat weer door bacteriën die gevoed worden door de energie in suikers. Als je die niet combineert met andere voedingsstoffen als eiwitten, vetten en complexe koolhydraten, kan dat voor veel gasvorming zorgen. Een klein beetje suiker veroorzaakt dit meestal niet, maar het kan zéker een van de tekenen zijn dat je te veel zoetigheid consumeert.

6. Je hebt last van stemmingswisselingen

Net als bij vermoeidheid, speelt ook je bloedsuikerspiegel een rol bij de stemmingswisselingen die je kunt krijgen als je te veel suikers eet. Je krijgt na zoetigheid namelijk heel even een boost van energie en gelukshormonen, maar daarna zakken de niveaus van beide dingen héél ver. Daardoor heb je niet alleen een dipje in je energielevel, maar kun je ook last krijgen van chagrijnigheid. Het beste voor je mood is om je bloedsuikerspiegel in balans te houden.

7. Zoetigheid smaakt steeds minder zoet

Als je te veel suiker eet, wennen je smaakpappillen aan die smaak. En dat kan er dus voor zorgen, dat je na een ‘overdosis’ aan deze stof dingen ineens veel minder zoet vindt smaken. Om aan die zoete cravings te voldoen, moet je dan dus eigenlijk steeds meer suiker gaan eten. Goed nieuws: je kunt de smaak ook weer afleren, al zul je dan wel even door moeten bijten en niet aan je zin in zoetigheid toe moeten geven.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, WHO, Healthy Women, SELF
Beeld | Getty Images

Margriet Extra: Gezond leven ligt nu in de winkel! Met álles over gezond & leuker ouder worden, zoals: zo houd je nu je weerstand op peil, complete vitaminewijzer, dossier lekker slapen (met tips van een therapeut), zes pagina’s puzzelen en nog véél meer. Haal de special snel in huis of bestel hem online zonder verzendkosten via deze link.

Ook interessant