Gezondheid

Niet doen: gewoontes die je ouder maken

gewoontes-die-je-ouder-maken.png

Ouder worden is onvermijdelijk. Toch kun je door een paar dagelijkse gewoontes te vermijden, de klok een aantal jaren terugdraaien. 

1. Te weinig slapen

Tot laat in de nacht opblijven is leuk als twintiger, maar als je ouder bent kun je dit maar beter niet te vaak doen. Slaaptekort veroorzaakt niet alleen een slechter humeur en wallen onder de ogen, je kunt er ook dikker van worden en het kan je immuunsysteem verzwakken. Wíl je wel vroeger slapen, maar blijf je maar naar het plafond staren? Met deze slaaptips, hoe voor de hand liggend ook, ben je écht sneller in dromenland. Als je klachten sinds de overgang zijn gekomen en de gewone slaaptips niet helpen, kan hormoontherapie mogelijk uitkomst bieden.

2. Wrok koesteren

Als je niet in staat bent het verleden te laten rusten, kun je een paar jaren bij je werkelijke leeftijd optellen. Verschillende studies tonen een verband tussen vergevingsgezindheid en lichamelijke gezondheid. “Het koesteren van een wrok veroorzaakt stress, waardoor het niveau van het hormoon cortisol wordt verhoogd,” zegt dokter Jennifer Landa, medisch directeur van BodyLogicMD. “Cortisol draagt bij tot gewichtstoename, verhoogt de bloeddruk, de bloedsuikerspiegel en het risico op diabetes.” Recent Amerikaans onderzoek bevestigt dat vergevingsgezindheid voor een spectaculaire daling van je stressniveau leidt.

3. Veel zitten

Zitten wordt wel het nieuwe roken genoemd. Behalve dat het zeer belastend is voor onze (onder)rug, kunnen we er eerder ziek van worden en kan het zelfs leiden tot vroegtijdiger overlijden. Televisie kijken schijnt zelfs nóg slechter te zijn. Gelukkig is er ook hoopvol nieuws. Uit een grote, internationale studie naar de gevaren van zitgedrag blijkt namelijk dat mensen die acht uur per dag zitten én elke dag een uur lekker bewegen helemaal geen extra gezondheidsrisico meer lopen. Daarvoor hoef je niet naar de sportschool, wandelen is ook prima. Doe dit wél in een vlot tempo; een wandeling op een snelheid van minstens 5,6 kilometer per uur zou de schadelijke effecten van het zitten tenietdoen. Datzelfde geldt trouwens voor en een fietstochtje in een tempo van 16 kilometer per uur.

4. Veel zoetigheid eten

Als je nooit ‘nee’ zegt tegen suikers, dan is de kans aanwezig dat je op den duur ‘ja’ kunt zeggen tegen rimpels, een verhoogd risico op diabetes, hart- en vaatziekte en obesitas. Suiker versnelt het verouderingsproces in het lichaam, dat bekendstaat als glycatie. Glycatie veroorzaakt afbraak van collageen en verlies aan huidelasticiteit, vergroot de kans op rimpels en een verslapte huid en kan de effecten van schade door de zon verergeren. 

5. Roken

Een onderzoek, gepubliceerd in de American Journal of Public Health in 2002, toont aan dat er tussen roken en levensduur wel degelijk een verband staat. Rokers die op de leeftijd van 35 stopten, voegden ongeveer acht jaar aan hun leven toe. Rokers die op 65-jarige leeftijd stoppen, voegden tussen de twee en vier jaar toe aan hun levensduur, zo blijkt uit het onderzoek. Ook voor je huid is roken slecht. Het veroorzaakt diepe rimpels en verandert de kleur van de huid. Uit onderzoek blijkt eveneens dat mensen die roken er ouder uitzien. En hoe rokerslongen eruit zien, wil je al helemaal niet weten.

6. In je ogen wrijven

Als we vermoeide ogen hebben, als we onze make-up eraf halen, of gewoon zomaar; we wrijven vaak nietsvermoedend in onze ogen, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo goed is. De kwetsbare huid rondom je ogen werkt namelijk als een elastiekje: door er te vaak in te wrijven en aan te trekken, gaat de rek er wat uit. De kans is groot dat je tijdens het wrijven het collageen en de elasticiteit van de huid afbreekt, met rimpels en gebroken haarvaten als gevolg. Zo verwijder je oogmake-up zonder rimpels. 

7. Alcohol drinken

Net zo slecht als roken, is het drinken van alcohol. Veel mensen denken nog steeds dat één (rood) wijntje per dag goed is voor hart en bloedvaten, maar uit steeds meer onderzoeken blijkt dat alcohol helemaal geen gezondheidsvoordelen heeft. Integendeel. Alcohol verslapt op lange termijn de huid en vergroot de kans op kanker, een hoge bloeddruk en gewichtstoename. Hoe minder alcohol je drinkt, hoe kleiner het risico. Maar een ‘gezonde’ hoeveelheid alcohol lijkt er niet te bestaan, zeggen steeds meer wetenschappers. Mensen die een maand aan geheelonthouding doen, voelen zich ook vaak beter.

8. Slapen met je hoofd in het kussen

Als je slaapt met je hoofd in het kussen, kan dat je ouder doen lijken. Een constante druk op het gezicht veroorzaakt schade aan de huid door een verminderde doorbloeding, zeggen dermatologen. Na verloop van tijd wordt dit proces verergerd door de wrijving van het kussensloop. Hierdoor ontstaan permanente plooien en wordt het collageen in de huid afgebroken. Om je gezicht jong te houden, kun je het beste op je rug liggen of een kussensloop van satijn kopen.

Bron: www.healthyliving.msn.com

Ook interessant