Gezondheid

8 feitjes over je buik/darmen die je (nog) niet weet

close-up-of-jogging.jpg

Een gezonde levensstijl begint bij je buik. Wist je dat onze buik ook wel het tweede brein wordt genoemd door wetenschappers? Wat weet jij eigenlijk allemaal over je buik? Margriet zet 8 feitjes over je buik en darmen op een rij.

Margriet samen met Activia

Je tweede brein

De darmflora kent vele benamingen, bijvoorbeeld: darm microbioom, dit is de verzamelnaam van de micro-organismen zoals bacteriën, virussen en gisten in onze darmen. Ook wel door wetenschappers ons tweede brein of de hersenen in onze buik genoemd.

Kronkelige slang

Je darmen zijn veel meer dan alleen maar een kronkelige slang die je bruine boterham verteert. Ze spelen een belangrijke rol bij het immuunsysteem en de stofwisseling.

Groot oppervlak

Wist je dat ons hele spijsverteringskanaal (van slokdarm tot endeldarm) zo’n negen meter lang is? De dikke darm meet anderhalve meter. Het oppervlak van de darmen is ongeveer net zo groot als een voetbalveld.

Zenuw

Het brein in ons hoofd en het brein in onze buik schijnen veelvuldig met elkaar te communiceren via de nervus vagus. Dit is de grootste zenuw die vanuit onze darmen naar de hersenen loopt.

Vlinders in je buik

Er zijn veel spreekwoorden die te maken hebben met je buik of met het verteren. Denk aan: vlinders in je buik, het bijna in je broek doen van angst, buikpijn van de zenuwen en het wegslikken van teleurstellingen. Of wat te denken van je onderbuikgevoel?

Beweeg

Lichaamsbeweging is goed voor de werking van je spijsvertering. Wandelen, fietsen, zwemmen, fitness; het is allemaal goed. Probeer dagelijks te bewegen, ga bijvoorbeeld in je lunchpauze een stukje wandelen, doe een vergadering staand of ga samen met je hond een extra blokje om. De kleine beetjes helpen.

Stress

Veel mensen weten niet dat stress een negatief effect kan hebben op je darmen. Als je iets spannend vindt, zeg je: ik heb buikpijn van de zenuwen. Probeer voor jezelf manieren te vinden om stoom af te blazen, zoals sporten, maar ook mediteren of naar je favoriete muziek luisteren kunnen voor ontspanning zorgen.

Wat voeding kan doen

Je kan met voeding veel doen voor je darmen. Zorg voor een regelmatig voedingspatroon met veel plantaardige producten, vezels en gefermenteerde producten. Varieer bijvoorbeeld eens met fruit, groenten, peulvruchten, volkorengranen en zuurkool. En vergeet niet genoeg water te drinken: anderhalve tot twee liter per dag. Thee mag ook.


Dit artikel wordt gesponsord door Activia

Heb je Activia 0% Perzik al eens geprobeerd? Activia Perzik 0% is een milde naturel yoghurt met een heerlijk, frisse perziksmaak. Met 0% toegevoegde suikers* en 0% vet en bevat bovendien de exclusieve yoghurtculturen van Activia. Je buik zorgt goed voor jou, dus zorg goed voor je buik.**

*Bevat van nature aanwezige suikers.
**Activia is een bron van calcium en bevat levende yoghurtculturen.

Klik hier om Activia te proberen voor maar 0,50 eurocent.

Kijk voor meer informatie op activia.nl.

Ook interessant