Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

8 dingen die je eigenlijk nooit zou moeten doen voor je gaat slapen

sleepless-woman-lying-in-bed-and-looking-at-alarm-clock.jpg

Ken je het gevoel? Eindelijk lig je na een lange dag in bed. Je denkt helemaal klaar te zijn voor de nacht, maar je komt totaal niet in slaap. Hoe kan dat toch? De kwaliteit van je nachtrust wordt negatief beïnvloed door een aantal dingen die je beter niet kunt doen vlak voordat je gaat slapen. En sommige daarvan, zullen je ongetwijfeld verrassen!

Sommige dingen die je nog even snel doet voordat je gaat slapen lijken misschien onschuldig, maar kunnen een negatief effect hebben op hoe goed je slaapt. En hoe minder de kwaliteit van je slaap, hoe minder uitgerust je je in de ochtend zult voelen. Deze acht dingen kun je daarom beter laten in het laatste uur voor je naar bed gaat. Zo voorkom je een hoop frustraties én een flink aantal gemiste minuten van je geliefde nachtrust.

1. Een laatste drankje

Hoewel alcohol voor het slapengaan er misschien wel voor zorgt dat je makkelijker in slaap valt, zorgt het er ook voor dat de kwaliteit van je slaap een stuk slechter is. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je moeilijker in je REM (rapid eye movement) slaap komt, en dat is nou juist de slaap die je nodig hebt om echt uit te rusten. Switch dus ruim voor je naar bed gaat naar drankjes zónder alcohol.

Lees ook:
Wijntje voor het slapen? Volgens deze slaapexpert is dat een slecht idee

2. Cafeïne drinken

Hoewel een bakkie koffie erg lekker kan zijn, is het verstandiger om deze ’s avonds te laten staan. Cafeïne zorgt er namelijk voor dat je niet goed in slaap kunt komen, dus dat kun je beter niet consumeren voor het slapen. Naast koffie kun je ook cola en energiedrankjes beter laten staan. Dan maar een kopje thee? Let dan wel op dat je kiest voor cafeïnevrije thee, bijvoorbeeld een kruidenthee. Déze zes theesoorten zouden je helpen sneller in slaap te vallen.

3. Suiker en chocolade

Onderzoek van the American Academy of Sleep Medicine wijst uit dat het eten van suiker of vettigheid voor het slapengaan zorgt voor een slechtere slaap: je slaapt lichter en wordt vaker wakker. Let bijvoorbeeld op het eten van chocolade. Hoewel het erg verleidelijk is om ’s avonds nog even een paar blokjes af te breken, kun je dat maar beter laten. Door het stofje theobromine, dat in chocolade zit, wordt je hartslag verhoogd. Hierdoor neemt de kans op een goede nachtrust af. En de cafeïne die in chocolade zit, helpt natuurlijk ook niet mee.

4. Op je telefoon kijken

Hoe verleidelijk het ook is om nog even door je Instagram-feed te scrollen als je in bed ligt, je kunt het toch beter niet doen. Onderzoek van het Lighting Research Center laat zien dat het blauwe en witte licht dat je telefoonscherm uitstraalt, je brein ervan weerhoudt het melatonine-hormoon aan te maken. Dit hormoon zorgt ervoor dat je lichaam zich klaar maakt om te slapen. Kijk je toch nog op je telefoon, dan raakt je lichaam in de war. Je lichaam associeert het licht van je telefoon met daglicht, waardoor je niet in slaap kunt komen.

5. Pittig voedsel eten

Misschien kun je die taco’s of pittige nootjes beter even overslaan. Wanneer je te snel gaat liggen na het eten van pittig voedsel kan dat voor branded maagzuur zorgen. En dat slaapt ook niet fijn, natuurlijk.

Lees ook:
Zijn slaapproblemen erfelijk? Een slaapexpert legt uit

6. Je werk afmaken

Als je nog even snel een laatste mailtje wil versturen om de laatste werk-crisis op te lossen, doe dat dan niet net voordat je gaat slapen. Op die manier creëert je brein een associatie tussen stress en je bed, en zal je de volgende keer minder goed in slaap vallen. En zoals we eerder vertelden: het blauwe licht van je beeldscherm zorgt ervoor dat het moeilijker wordt om in slaap te komen.

7. Veel water drinken

Spreid het drinken van water uit over de dag in plaats van alle acht glazen net voor het slapengaan naar binnen te gooien – de kans is groot dat je dan midden in de nacht wakker wordt omdat je naar de wc moet.

8. Je kamer te warm laten

Een juiste temperatuur in je kamer heeft veel invloed op je nachtrust, wist je dat al? De beste temperatuur om bij in slaap te vallen is tussen de 17 en 20,5 graden. Zet dus voor het slapen even een raampje open, zélfs op koelere herfst- en winterdagen. Welterusten!

Bron | Purewow.com, RTL Nieuws
Beeld | Getty Images

M44 Cover HR JPG

Margriet 44 ligt nu in de winkels! Met deze week een groot en openhartig interview met schrijfster Annejet van der Zijl, 5 x de tosti op chic, alles over de juiste houding om klachten te voorkomen, een grote wintertuin gids, tips om je innerlijke slons na anderhalf jaar thuiswerken te omarmen, de laatste herfsttrends en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant