Getty Images Beeld Getty Images/Westend61
Beeld Getty Images/Westend61

7x voeding voor sterk en gezond haar

Gezond eten is niet alleen om de weerstand hoog te houden, maar ook belangrijk voor sterk en glanzend haar gedurende het winterseizoen. Het eten van de juiste voedingsstoffen kan een groot effect hebben. Het heeft bijvoorbeeld effect op haaruitval, haargroei en de algemene gezondheid van de hoofdhuid. Met deze zeven ingrediënten maak je heerlijke maaltijden én kun je bovendien je haar versterken.

1. Eieren

Eieren zitten tjokvol proteïnen en andere essentiële voedingsstoffen, zoals ijzer, choline, vitamine A, D en B12, die belangrijk zijn voor de gezondheid van het haar. Een zachtgekookt ei, roerei of gebakken ei als ontbijt gedurende de herfst is dus een heel goed idee. Eieren zijn tevens rijk aan biotine, een vitamine B-variant die je haar stimuleert te groeien. Haaruitval kan dan ook een tekort aan biotine betekenen. Overige stoffen, zoals luteïne en zeaxanthine (in eigeel), zijn heel belangrijk voor het celbehoud van het haar, de huid én de ogen.

2. Chiazaad

Chiazaad is het ultieme krachtvoer, dus handig wanneer er instant hulp nodig is. Ook al zijn de donkere zaadjes klein, het zaad is een veganistische bron van omega 3-vetzuren en zit vol met vezels en antioxidanten. De belangrijkste mineralen voor gezond haar in chiazaad zijn zink en koper. Zink activeert enzymen die de haargroei stimuleren, terwijl koper een belangrijke rol in de regeneratie van nieuwe haarcellen en haarfollikels en voor volume in het haar zorgt. Bovendien houdt chiazaad de hoofdhuid gezond door middel van het grote aantal proteïnen. Strooi de zaadjes dus zo nu en dan in de yoghurt, pap of smoothies en breng een verandering van haartextuur en -dikte teweeg.

3. Griekse yoghurt

Geen gewone, maar vooral Griekse yoghurt bevat weinig tot geen vet, maar wel veel vitamine B5 en D. Beide vitamines hebben een positief effect op het haar en de follikels, omdat ze de bloedstroom in de hoofdhuid reguleren. Het grootste goed van yoghurt is de probiotica. Deze goede bacteriën helpen bij de ontwikkeling van het immuunsysteem en beschermen tegen ziektes, kortom; ze houden het lichaam en de cellen gezond. Wie te kampen heeft met haarverdunning of haarverlies kan hier eens aan denken. Yoghurt helpt de spijsvertering te regelen en de gastro-intestinale gezondheid te bevorderen.

4. Avocado’s

Avocado is een populair ingrediënt voor gezicht- en haarmaskers en dat is niet voor niks. Avocado’s bevatten namelijk een hele grote hoeveelheid vezels en zitten boordevol gezonde vetten. Vooral vitamine E springt eruit. Deze antioxidant voedt de haren extreem. Door één medium avocado te eten krijg je al 28% van je dagelijks benodigde aan vitamine E binnen. Een avocado over het broodje roerei of wat partjes in de salade zorgen niet alleen voor iets extra’s, maar kunnen tegelijkertijd voor haargroei zorgen.

5. Paranoten

Noten zoals pinda’s, cashewnoten, amandelen en walnoten zijn optimale bronnen van proteïnen, gezonde vetten, biotine en zink die de aanmaak van weefsel op de hoofdhuid stimuleren en haarverlies tegengaan. Noten zijn rijk aan proteïnen, vezels en antioxidanten. Walnoten bevatten oliën die de elasticiteit en de groei van het haar bevorderen. Als er te weinig oliën in het lichaam aanwezig zijn dan breekt het haar eerder af. Vooral paranoten zijn gezonde noten. Deze worden geleverd door xde boom Bertholletia excelsa, die van nature in Zuid-Amerika voorkomt. Een paranoot bevat selenium dat de haargroei stimuleert. Selenium is ook belangrijk voor een goede werking van het schildklier, vanwege de productie van schildklierhormonen die de haargroei reguleren. Drie paranoten per dag zijn al voldoende.

6. Pompoen

Wie houdt er nou niet van een pompoensoep na een boswandeling in de herfst? Pompoen bevat meerdere voedingsstoffen die je haar stralend en jong houden. Het bevat ijzer en vooral beta-caroteen, een stof die in het lichaam wordt omgezet naar voor vitamine A, een belangrijke vitamine voor de haargroei en de dikte van het haar. Daarnaast bevat pompoen magnesium, een proteïne die nodig is voor vele chemische reacties die het lichaam gezond houden en de haargroei bevordert.

7. Zalm

Zalm is één van de meest voedzame soorten vis en beschikt over diverse heilzame eigenschappen. Zalm is niet alleen goed voor je hart en je stemming, het werkt tevens tegen ontstekingen. De vette vis is een uitgelezen bron van omega-3-vetzuren, het sleutelingrediënt voor gezond haar. Zalm is bovendien rijk aan proteïnen, selenium, de vitamines B en D en magnesium. Deze voedingstoffen werken samen om het haar sterk en gezond te houden. Aangeraden wordt minstens één keer en het liefst twee keer per week vis te eten. Een halve zalmfilet bevat bijvoorbeeld al zo’n 13 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium.

Bron: www.goodhousekeeping.com

Enith OostlanderGetty Images/Westend61

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden