Vroeg wakker worden zonder dat je dat wil: hoe komt dat eigenlijk?

 Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

7 redenen waarom je vaak zo vroeg wakker wordt

Niets zo frustrerend als ‘s ochtends wakker worden terwijl je wekker nog niet eens is afgegaan. En dat je daarna niet meer in slaap kan vallen, maar wél nog hartstikke moe bent. Vroeg wakker worden zonder dat je dat wilt: waarom gebeurt dat eigenlijk?

Dit zijn zeven redenen waar het aan zou kunnen liggen dat je zo vaak vroeg ontwaakt.

1. Je slaapkamer is te warm

In de zomer is het vaak een hele opgave om in slaap te vallen. Je slaat je deken van je af, maar een minuut later voelt dat toch te fris en wil je er weer onder liggen. Onze lichamen en zintuigen zijn nu eenmaal erg gevoelig voor een wisselende kamertemperatuur als we gaan slapen. In de zomer wordt dat helemáál een opgave. Wat kun je eraan doen? Zorg dat er lucht door de kamer blijft stromen vanaf je slaapkamerraam. Daarbij is een ventilator die een koel briesje door de kamer blaast ook handig. Kijk verder ook eens naar je matras. Is die gemaak van schuim? Dan krijg je het snel heet in bed. En als je een partner hebt, is het aan te raden om allebei onder een apart laken te slapen. Zijn of haar lichaamswarmte zal je anders veel te heet maken. Letterlijk.

2. Je brengt veel tijd door in bed

Hoe meer je andere dingen doet in bed dan slapen, hoe meer je hersenen gaan denken dat het een plek is waar ook onrust bij hoort. Als je urenlang televie kijkt in bed, draagt dat dus niet bij aan een goede nachtrust. Gebruik je bed dus alleen om in te soezen, dromen en vooral slápen (oké, en seks).

3. Je leeftijd

Als we ouder worden (vooral vanaf zeventig jaar) gaan we eerder naar bed dan vroeger. Logisch wanneer je moe bent, maar omdat je minder slaap nodig hebt, word je dan ook eerder wakker. Om half tien ‘s avonds gaan slapen en om half vijf in de ochtend wakker worden, is dan helemaal niet gek. Aan je leeftijd kun je natuurlijk niet zoveel doen. Omarm het, want het is hartstikke natuurlijk. En misschien kun je in die vroege ochtenduurtjes in alle rust een nieuwe hobby proberen?

4. Slaapapneu

Slaapapneu is erg vervelend, en het kan je slaapgewoontes flink in de war schoppen. Je ademhaling is onregelmatig en stopt soms; daarnaast maak je waarschijnlijk ook hijgende, snuivende of stikkende geluiden tijdens je slaap. Je gaat snurken. Als je een partner hebt, houd je dan niet alleen jezelf maar ook de ander behoorlijk wakker. Ga bij ernstig snurken dus naar de huisarts, zeker als het je nachtrust in de weg staat.

5. Het hebben van een depressie

Als je een depressie hebt, is dat vaak erg pittig. Sommige mensen hebben niet eens door dat ze depressief zijn, totdat de dokter het hen vertelt. Als je nachtrust continu verstoord wordt, kan dat ook depressieve gevoelens veroorzaken. Andersom kan een depressie ook zorgen voor slaapgebrek. Om dit op te lossen is het verstandig om veel aan lichaamsbeweging te doen en in behandeling te gaan bij een psycholoog. Denk aan cognitieve gedragstherapie als de depressie matig is. Ben je heel erg depressief? Dan kan medicatie noodzakelijk zijn. Je huisarts kan je hierbij op weg helpen.

6. Je bent angstig

Angst kan zorgen voor slaapgebrek. In ons leven kunnen we stressvolle situaties meemaken en die gaan ons niet in de koude kleren zitten. Urenlang kunnen we malen in bed over wat we zogenaamd ‘verkeerd’ hebben gedaan. Als je bang bent, gaat je lichaam zich voorbereiden op een vecht-of-vluchtreactie. En dát kan weer leiden tot nachtmerries en slapeloze nachten. Ook in dit geval kunnen therapie en medicatie mogelijke oplossingen zijn.

7. Je hebt last van hooikoorts

Hooikoorts is een vervelend probleem in de zomer. Een groot deel van de mensen dat hooikoorts heeft, kampt ook met slaapproblemen. Stuifmeel gaat overdag de lucht in en valt later weer terug op de grond. Daardoor krijg je in de avond te maken met hoge pollen. En als je veel bloemen in je tuin hebt, zullen die ook vroeg in de ochtend stuifmeel afgeven. Naast medicatie tegen hooikoorts, kun je een poging wagen om met de ramen dicht te slapen. Een lekkere douche voor het slapengaan zal ook helpen, dan spoel je al het stuifmeel van je lijf.

Bron | Goodto

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden