Gezondheid Meest Gelezen

Zeven redenen waarom je vaker roggebrood zou moeten eten

zeven-redenen-waarom-je-vaker-roggebrood-zou-moeten-eten.jpg

Het bevat minder koolhydraten dan volkorenbrood, meer voedingsvezels én veel belangrijke vitaminen waar veel Nederlanders een tekort van riskeren. 7 redenen om vaker roggebrood te eten!

Volkorenbrood heeft allerlei gezondheidsvoordelen ten opzichte van witbrood. Maar wist je dat roggebrood op veel punten nóg weer beter scoort dan volkorenbrood? Een overzicht:

1. Roggebrood heeft minder koolhydraten

Donker roggebrood bevat minder koolhydraten dan volkorenbrood. Goed om te weten voor mensen met diabetes, maar ook voor wie graag op de kilo’s let. Koolhydraten verhogen namelijk je bloedsuikerspiegel. Daarom zijn voedingsproducten met meer vezels altijd een betere keuze (bijvoorbeeld volkorenbrood in plaats van witbrood), omdat vezels ervoor zorgen dat de koolhydraten (suikers) langzamer in je bloed worden opgenomen. Behalve dat dit rustiger is voor je alvleesklier – die insuline moet aanmaken om de suikers in je cellen te kunnen opnemen – houd je zo langer een ‘vol’ gevoel en kun je makkelijker op gewicht blijven.

2. Meer voedingsvezels

Wat dat betreft sla je met roggebrood twee vliegen in één klap. Want behalve dat het minder koolhydraten bevat, zitten er óók nog eens meer voedingsvezels in dan in volkorenbrood! Met honderd gram roggebrood krijg je 8,3 gram vezels binnen. Met honderd gram fijn volkorenbrood is dat 6,6 gram, om precies te zijn. Mooi meegenomen. Voedingsvezels helpen je stoelgang, zorgen ervoor dat je langer vol zit én helpen om je cholesterol te verlagen.

3. Lagere glycemische index

En omdat er minder koolhydraten en meer vezels in zitten, heeft roggebrood dus ook een lagere glycemische index (GI) dan gewoon volkorenbrood. Hoe lager de GI van een voedingsproduct, hoe minder snel je bloedsuikerspiegel ervan stijgt. Volgens een tabel van het Diabetes Fonds is de glycemische index van roggebrood 50 en die van volkorenbrood 74. Als je weet dat een GI hoger dan 70 al wordt beschouwd als ‘hoog’, en een GI lager dan 55 wordt beschouwd als ‘laag’, dan komt roggebrood dus als beste uit de test.

4. Twee keer zo veel vitamine B6

Roggebrood bevat bovendien ruim twee keer zo veel vitamine B6 als volkorenbrood (gemeten per 100 gram), een vitamine waar vooral ouderen in Nederland een tekort van riskeren. Vitamine B6 is belangrijk voor je weerstand en een goede spijsvertering.

Lees ook: Feit of fabel: is geroosterd brood beter voor je darmen?

5. Roggebrood bevat meer ijzer

Daarnaast bevat roggebrood meer ijzer dan volkorenbrood, wat onder andere belangrijk is voor je energievoorziening. Vitamine C zorgt dat je dit ijzer een stuk makkelijk op kunt nemen in je lichaam. Eet je dit brood om je ijzergehalte te verhogen? Eet er dan groente of fruit bij, of neem een glaasje vruchtensap.

6. Én meer kalium

We jubelen nog even door over roggebrood, want wist je dat er ook meer kalium in zit? In roggemeel zit zelfs twee keer zo veel kalium als in volkoren tarwemeel, zo lezen we in het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO) van het RIVM. Goed om te weten als je zelf brood wil bakken! Kalium is belangrijk voor een goede vochtbalans in je lichaam, maar heeft ook een gunstig effect op je bloeddruk. Dit komt doordat kalium het bloeddrukverhogende effect van natrium (in zout) tegenwerkt. Daarnaast is het mineraal onmisbaar voor een goed functionerend zenuwstelsel en sterke spieren.

7. Roggebrood bevat vitamine E

Vitamine E speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en houdt je spier- en andere weefsels gezond. Ook is het belangrijk voor een goede weerstand. In roggebrood zit meer vitamine E dan in volkorenbrood.

Maar wél minder selenium en magnesium..

Maar er zijn ook een aantal voedingsstoffen waar roggebrood iets mínder van heeft dan volkorenbrood. Zo bevat het minder selenium en magnesium. Ook haal je meer foliumzuur en jodium uit een volkoren boterham dan uit roggebrood. Dit laatste geldt trouwens niet voor roggemeel. Dit meel bevat namelijk twee keer zo véél jodium en foliumzuur dan volkoren tarwemeel, aldus het NEVO. De reden dat er toch meer jodium in volkorenbrood zit, is omdat hier iets meer (gejodeerd) zout aan wordt toegevoegd. Vermoedelijk gaat tijdens het bakproces van volkoren brood ook minder foliumzuur verloren.

…en soms meer suiker

Lees wel goed het etiket voordat je een roggebrood koopt. Sommige merken Fries roggebrood bevatten namelijk toegevoegd suiker, wat een aantal gezondheidsvoordelen (deels) tenietdoet. Aan Brabants of Limburgs roggebrood wordt meestal geen extra suiker toegevoegd. Dit brood is van nature ook minder zoet en minder vochtig. Omdat er zuurdesem is gebruikt als rijsmiddel (in plaats van gist), smaakt dit roggebrood ook wat zurig, en daar moet je van houden.

Kortom: lekker variëren!

Onze conclusie: eet vaker roggebrood, maar schrap vooral de volkoren sneetjes niet van je menu en kies ook eens voor bijvoorbeeld speltbrood. Zo krijg je alle belangrijke vitaminen en mineralen binnen!

Bron | NEVO, Voedingscentrum, vitamine informatie bureau
Foto | iStock

Ook interessant