Gezondheid

6x voeding voor je geheugen

voeding-voor-het-geheugen.png

Er wordt vaak gezegd dat bepaalde voedingssupplementen je geheugen verbeteren. Maar: “Wie gewoon gezond eet en geen tekorten heeft, hoeft geen extra pillen of poeders te slikken om het geheugen te verbeteren,” zegt dr. Mieke Donk, werkzaam op de afdeling cognitieve psychologie aan de VU.

“Er zijn weliswaar positieve effecten op het geheugen gevonden van omega-3 en ook van sommige vitamines”, vertelt ze, “maar die effecten zijn veelal klein en vaak niet repliceerbaar.” Het best kun je een mediterraan dieet volgen. Maar wat moet er dan in elk geval in zitten?

Voldoende water

Bij een tekort aan vocht komt cortisol vrij, een (stress)hormoon dat het hersengedeelte dat verantwoordelijk is voor het geheugen verkleint.

Omega-3-vetzuren

Omega-3-vetzuren hebben een positief effect op hoe we nadenken, interpreteren én onthouden. Je maakt zelf geen omega-3 aan, maar het zit in walnoten, lijnzaad en vette vis zoals makreel, zalm en haring. Kies daarnaast voor olijfolie in koude gerechten, en voor kokosvet om te bakken en braden.

Vitamine B6 en B12

Vitamine B6 en B12 helpen aminozuren af te breken die giftig zijn voor je hersens, en stimuleren de aanmaak van rode bloedlichaampjes die zorgen voor het zuurstoftransport naar de hersens. Het zit in vlees, eieren, vis, bananen, broccoli, spinazie, sojaproducten, aardbeien, meergranenbrood, melk, meloen, peulvruchten, citrusvruchten, havermout en asperges.

Calcium

Calcium helpt de functies van je zenuwen te verbeteren. Met name yoghurt is goed. Dit bevat bovendien het aminozuur trypsine, dat dopamine en noradrenaline aanmaakt. Deze twee stoffen verbeteren je geheugen en maken je alerter.

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten voorkomen pieken in je suikerspiegel en dat heeft weer een kalmerend effect op je hersens en de functies daarvan. Ze zitten in granen, groente, zoete aardappel, havermout en zilvervliesrijst. Witmeelproducten zijn minder goed.

Antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen zoals de vitamines E en C, die de strijd aangaan met de vrije radicalen in de hersens. Vrije radicalen kunnen je hersens beschadigen, waardoor geheugenverlies ontstaat. Eet regelmatig blauwe en zwarte bessen, granaatappel, tomaten, broccoli, avocado, noten, lever, spinazie, chocolade, citrusvruchten en groene thee.

Bron | hersenstichting.nl / gezondetips.nl

M10 CoverV2Meer lezen?

Meer weten over je geheugen en… waarom je met memory altijd verliest van een kind? In Margriet 10 lees je er alles over in het dossier Zo werkt je geheugen. Vanaf vrijdag 27 februari in de winkel of bestel online via Tijdschrift365.nl.

Ook interessant