Gezondheid

Opvallend: 65-plussers bewegen steeds meer, maar tieners juist minder

istock-1128050897-1.jpg

Beweeg jij genoeg? Misschien zeg je al snel nee. Maar uit nieuwe cijfers, blijkt dat verrassend veel Nederlanders daar ja op zouden moeten antwoorden. 

De helft van de Nederlanders beweegt namelijk voldoende en voldoet aan de richtlijnen voor sport en beweging. Een stijging van vier procent ten opzichte van vorig jaar.

Van 40 naar 50 procent

 In 2001 bewoog slechts veertig procent van de mensen genoeg volgens deze richtlijnen, in 2018 was dat 46 procent. De nieuwe beweegrichtlijn is in 2017 opgesteld door de Gezondheidsraad. De richtlijn houdt in dat volwassenen minstens 150 minuten per week matig intensief bewegen en twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen doen. Ouderen moeten dit combineren met balansoefeningen. Kinderen en tieners tussen de vier en achttien jaar, zouden idealiter elke dag een uur bewegen bij een matige tot zware intensiteit. Jonge mensen zouden daarnaast op z’n minst drie dagen per week ‘spier- en botversterkende activiteiten’ moeten ondernemen.

Tieners bewegen juist minder

De stijgende lijn is iets om positief over te zijn, maar toch wijst het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) erop dat dit natuurlijk ook betekent dat de helft van de Nederlands níet aan genoeg beweging doet.

Sinds de metingen in 2001 zijn volwassenen meer gaan bewegen (van 44 naar vijftig procent). Ook de senioren doen het goed met een stijging van 22 naar 37 procent. Helaas, bij jongvolwassenen tot aan twintig jaar is er juist een lichte daling te zien van 34,3 naar 33,9 procent. Het aantal mensen met hoog en middelhoog opleidingsniveau dat meer ging bewegen nam toe, maar bij lager opgeleide mensen bleef het percentage gelijk.

Kracht vs conditie

Vooral het eerste deel van de richtlijn, het matig intensief bewegen, halen veel Nederlanders niet. Het krachtgedeelte van de richtlijnen, het doen van versterkende oefeningen, wordt makkelijker opgepakt door mensen. Zo’n 78 procent van de Nederlanders deed in 2018 voldoende spier- en botversterkende oefeningen.

Regelmatig sporten en bewegen helpt om soepele en sterke spieren te krijgen en te houden. Je lenigheid, spierkracht, balans en behendigheid hebben hier baat bij. Dit is belangrijk om bijvoorbeeld vallen te voorkomen. Voeg daar wat intensievere cardio aan toe, en je bent aardig goed op weg naar een prima conditie.

Heb jij de nieuwste Margriet Gezond Leven al? 

 

 

 

 

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Nieuws voor dietisten
Beeld | iStock

Ook interessant